8 930 läst ·
6 svar
9k läst
6 svar
Badrum, lång torktid.
Hejsan. Första tråden här.
Jag renoverade mitt badrum i min lägenhet för ca 2 år sen. Saken är så här. När jag duschat så kan det ta väldigt lång tid innan det är helt torrt i dusch delen, badrummet är inte stort, ca 4kvm. Och jag har en dusch hörna på 90x90cm och de brukar vara blött/fuktigt längst in i hörnet på dusch delen. Det är mot ytterväggen som vattnet ligger kvar. Jag har bra med ventilation i badrummet, ett in och ut luft hål. Min fråga är så här jag har nyligen insett att de som gjorde badrummet slarva med tätskitet. De la endast på golv och typ 10cm upp på väggarna och sedan i dusch delen. Det är ju tätskit där de brukar vara kvar vatten så vad beror detta på? Är det fuktskadat eller liknande?
Har inte sett något annat som indikerar till fukt, tittat till fasaden och inte sett nått osv.
Tacksam för tips!
Jag renoverade mitt badrum i min lägenhet för ca 2 år sen. Saken är så här. När jag duschat så kan det ta väldigt lång tid innan det är helt torrt i dusch delen, badrummet är inte stort, ca 4kvm. Och jag har en dusch hörna på 90x90cm och de brukar vara blött/fuktigt längst in i hörnet på dusch delen. Det är mot ytterväggen som vattnet ligger kvar. Jag har bra med ventilation i badrummet, ett in och ut luft hål. Min fråga är så här jag har nyligen insett att de som gjorde badrummet slarva med tätskitet. De la endast på golv och typ 10cm upp på väggarna och sedan i dusch delen. Det är ju tätskit där de brukar vara kvar vatten så vad beror detta på? Är det fuktskadat eller liknande?
Har inte sett något annat som indikerar till fukt, tittat till fasaden och inte sett nått osv.
Tacksam för tips!
Du talar om lufthål, då är det väl där problemet finns = för litet. Förmodar att det finns en ventil upptill vid taket som går ut till en gemensam kanal i huset, har du öppnas och rensat här? Nästa hål bör finnas i eller under/över dörr, om dörren är den ursprungliga, så bör detta spår i dörr/tröskel vara rätt dimensionerat. Nu är det på det viset också, att vi duschar olika länge och i olika temperatur. Om du låter duschen gå med högt tryck/temperatur, låt säga i 20 minuter, så är detta tillräckligt för att lägga en märkbar dimma inne i Globen i Stockholm. Att väggarna håller sig våta, tyder på dålig ventilation, du kan prova med att ha dörren öppen ut till lägenheten, för att se om detta är en lösning, under förutsättning att lägenheten i övrigt kan ventilera ut fukten.
Har man dusch hörna med svag eller inget fall, är det inte konstigt att det är blött. Själv har jag samma "problem". Därför skrapar vi all vatten med gummiskrapan, mot brunnen. Då är golvet torr och fint.
Mjo, vi har lite halvtaskigt lutning i duschen så de samlas alltid lite vatten i ena hörnet och de kan ta bra länge innan det är helt torrt. Jag har inge problem med väggarna utan det är golvet. Jag har som sagt 2 hål ett i taket och ett i väggen (fasad väggen), de blåser in via väggen och har ej kollat taket men det borde vara utsug. Funderar på att sätta en pax fläkt där som suger ut bättre har dessutom alltid badrums dörren öppen då katten har sin pisshörna där
.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag har en vanl fläkt i taket för 199 från Harald Nyborg. Den är på hela tiden. Den tar bara 25W. Med andra ord kostar det inte många kronor att driva den.
Varje gång jag hör att folk kör med självdrag blir jag förvånad.
Varje gång jag hör att folk kör med självdrag blir jag förvånad.
Mitt badrum (med _rätt_ fall) tog en bra stund förra hösten för fogarna att torka. Sen kopplade jag in golvvärmen och ja....
När det finns värme i systemet är det inte mycket av blötan som är kvar efter 20 minuter. Efter trekvart så kvittar det om man gummiskrapar eller ej. Efter 2 timmar är barnens badbaljor urtorkade
Bra ventilation har jag också en 100mm kanalfläkt som automagiskt startar när RF är över 50%
För TS del då, jag skulle kolla RF i luften är det ok så ser jag inte att det är någon fara egentligen, köp sen en golvskrapa och dra ner det värsta i brunnen det är trevligt iaf när man snyggar upp sig efter duschen att slippa stå i blötan.
När det finns värme i systemet är det inte mycket av blötan som är kvar efter 20 minuter. Efter trekvart så kvittar det om man gummiskrapar eller ej. Efter 2 timmar är barnens badbaljor urtorkade
Bra ventilation har jag också en 100mm kanalfläkt som automagiskt startar när RF är över 50%
För TS del då, jag skulle kolla RF i luften är det ok så ser jag inte att det är någon fara egentligen, köp sen en golvskrapa och dra ner det värsta i brunnen det är trevligt iaf när man snyggar upp sig efter duschen att slippa stå i blötan.
om det är fuktiga fogar som du kallar fuktigt golv så är det ju så att vatten ligger mellan plattorna och tätsiktet och det tar lång tid innan det torkar. Fogar är ej vattentäta och enligt undersökningar kan det ta månader innan det torkar ut under plattorna.
Duschar man dagligen så blir det aldrig torrt under plattorna och det bedöms ej som något fel i badrum med dagens tätsikt.
Bra värme och ventilation hjälper till att fukten drivs ut från fogens yta och det ser torrt ut.
gaia
Duschar man dagligen så blir det aldrig torrt under plattorna och det bedöms ej som något fel i badrum med dagens tätsikt.
Bra värme och ventilation hjälper till att fukten drivs ut från fogens yta och det ser torrt ut.
gaia
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden