Vilket är bästa sättet att få bort gammalt kakel? Själva plattorna är ju enkelt, men fästmassan är värre. Förra gången körde jag diamantslipskiva och vinkelslip, det gick ju men det dammar nåt förfärligt. Finns det nåt bättre sätt? Bra maskin att hyra eller specialmejsel att banka med?

Paul-Staffanstorp
Finns ju speciella maskiner... s.k saneringsfräsar att köpa/hyra med dammsugare...
Det är ju bara vid putsat eller betongunderlag som det är aktuellt...
I annat falll drar man ju bort skivorna med och kastar...

Jo, det är på murar. Lecablock och puts, extra djävligt eftersom underlaget är mjukare eller i alla fall lika mjukt som fästmassan. Får bli att leta rätt på en sån där fräs. Vad ska man förvänta sig att det kostar?

P.S. Om man byter kakel ovanför diskbänken, då brukar man väl slipa trots att underlaget är byggskivor? D.S.

Paul-Staffanstorp
Njae... personligen sågar jag i gipsen över och under kakeln och tar bort alltihopa och ersätter med ny gips då det går mycket fortare och man får ett mycket bättre underlag för ny kakel...

River jag ut köket så drar jag oftast ner hela gipsskivorna och passar på att kortla väggen samtidigt så man får bra fäste för de nya skåpen...

Cramo tar ca: 200:- +moms per dag enligt katalogen men sen tillkommer antagligen dammsugare...
Har för mig jag betalade typ 5-6000:- +moms för min Protoolfräs men den har betalat sig många ggr om kan jag säga...helt ovärderlig... :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.