Dalbotös skrev:
Vissa bolag ersätter dig helt enkelt inte för skador på ytskiktet om du har gjort det själv.
Ett ytskickt av kakel/klinkers, varför skulle det hålla bättre om en hantverkare gjort det?
Att det kan se bättre ut kan jag hålla med om, men rent försäkringsmässigt.

Redigerat:
I normalfallet blir det nog bättre om man som privatperson utför arbetet eftersom man då tar sig tid att t.ex. rolla tätskikt extra noga eller kanske ett lager extra. Hantverkare skall pressa in så många jobb som möjligt på sin tid och vissa klarar inte detta med acceptabel kvalitet. Detta vet försäkringbolagen och ibland föredrar de t.o.m. att det är utfört av privatperson. Varför fuska med sitt eget boende?

Jag anlitade en hantverkare för att renovera mitt badrum för ett par år sedan. Hans eget förslag var att fotodokumentera sitt arbete samt skriva ner sin arbetsmetod, materialval etc. Efter fullbordat arbete fick jag en CD-skiva med foton, dokumentation m m, vilket är kanonbra att ha då man säljer sitt hus.

Även hantverkare borde ju standardmässigt fotografera och dokumentera sitt jobb. Digitalkameran borde vara en naturlig del i verktygslådan.

Jag har pratat med tre försäkringsbolag och alla säger samma sak:

Det som händer vid en eventuell vattenskada är att försäkringsbolaget kontrollerar HUR det är byggt, vid rivningen. Är det gjort fackmannamsässigt och enligt alla regler är det inget problem, oavsett vem som gjort jobbet. Är det felaktigt gjort blir det avdrag. Så i det fallet är inte bilder så värdefulla då det kommer synas hur det är byggt vid besiktningen. Men det är givetvis värdefullt med bilder vid försäljning.

Fördelen med att en hantverkare gjort jobbet är att eventuellt kan man kräva honom på ersättning.

Jag har sagt det som gäller för de flesta försäkringsbolag. Jag vet hur LF, If, Folksam, Codan med alla sina bolag(trygg hansa, vesta, atava, aktsam mfl) gjensidige, trekronor(Swedbank), dina försäkringar. Alla dessa följer branschöverenskommelserna som gjorts i samråd med Radetzki, Ljung, mig själv och några på IFU.

Alltså ett bolag har ej rätt att neka ersättning för skada på ett fackmannamässigt utfört badrum. Regleringen är individuell men relativt solklar i övrigt. Däremot står det bolag fritt att skriva själva villkoren såsom de önskar.

Ser man till de stora svenska finns vissa som ersätter ytskikt andra inte. Någon har då valt att dela upp så kunder får välja stor eller liten försäkring med mer eller mindre förmånliga villkor. Ser man då i villkoren så finns det bolag som har gjort den skillnad att de endast ersätter ytskikt om det är utfört av hantverkare med kvalitetsintyg. Jag lägger inte någon personlig värdering i detta men verkligheten är sådan

Mvh Lorant

Det var försäkringsbolag, men vad med kommunerna? Om det krävs våtrumsintyg för att slutbevis kan skrivas ut, då har självbyggaren kanske ett problem?

Tack Lorant

Jag kommer att göra följande:
- Kolla med mitt försäkringsbolag (if)
- Välja tätskicksystem (litar åt lip)
- Fota varje moment, speciellt noga kring dusch och rör i väggar innan jag skivar.
- Spara kvitton
- Ev. ta in en plattsättare som jag jobbar ihop med, dels för att lära mig, men även för att få det bra.
- Skriva ut allt och sammanställa i en pärm.

haavard skrev:
Det var försäkringsbolag, men vad med kommunerna? Om det krävs våtrumsintyg för att slutbevis kan skrivas ut, då har självbyggaren kanske ett problem?
Stämmer detta? Vad har de för intresse i ett badrum?

Det stämmer, det har de. Frågan är om de har rätt att lägga sig i det?

haavard skrev:
Det stämmer, det har de. Frågan är om de har rätt att lägga sig i det?
Har du mer info, detta är lite intressant.

Då tolkar jag det hela som att kommunen inte bryr sig alls.
Det viktiga är vad föräkringsbolag som skall reglera ev. framtida skada tycker, men jag kommer ha hängslen och livrem då det i första hand drabbar mig.
Men jag kollade med min kontakt på kommunen och det var inget de blandade sig i. De är mer intresserade i dagsläget att folk bor peranent...

Det kommunen kan vara intresserade av är om man har eget avlopp, vet att i vår by får man inte tillstånd att bygga nytt hus eller lägga till ett badrum med befintliga anläggningar. Annars tror jag inte de bryr sig.

Ok, det kan ni tro. Jag VET att de (åtminstone några kommuner) bryr sig. Vad jag inte vet är om de har rätt att göra det.

Komihåg att även spara en monteringsanvisning på tätskiktet!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.