1 869 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Armera golvet?
Hej,
Jag har ett blivande badrumsgolv som jag reglat cc 30, sedan golvspån limmat mot reglarna. nu skall jag lägga golvvärmeslingor "Ebeco" och sen flytspackla på det..
Måste man armera dessutom?
Läste nånstans att det inte behövs om man använder fiberarmerat flytspackel och speciellt inte med Ebeco värmeslingor då dessa kan fixeras direkt mot spånplattan utan att det föreligger risk för brand..?
Sen läste jag här på forumet att man alltid skall armera om det handlar om träbjälklag...
Så då blev jag rådvill.. Igen!!!
Men om man skall armera, vad använder man isåfall?? Putsnät?
Annan fråga:
Badrummet är 2,3 X 2.0m dvs ca 4,5 m2.. dusch i ena hörnan..
Ungefär hur tjockt skall man räkna med att flyspackelkakan + klinker bygger ca 1.5 - 2 meter från golvbrunnen?
Jag har ett blivande badrumsgolv som jag reglat cc 30, sedan golvspån limmat mot reglarna. nu skall jag lägga golvvärmeslingor "Ebeco" och sen flytspackla på det..
Måste man armera dessutom?
Läste nånstans att det inte behövs om man använder fiberarmerat flytspackel och speciellt inte med Ebeco värmeslingor då dessa kan fixeras direkt mot spånplattan utan att det föreligger risk för brand..?
Sen läste jag här på forumet att man alltid skall armera om det handlar om träbjälklag...
Så då blev jag rådvill.. Igen!!!
Men om man skall armera, vad använder man isåfall?? Putsnät?
Annan fråga:
Badrummet är 2,3 X 2.0m dvs ca 4,5 m2.. dusch i ena hörnan..
Ungefär hur tjockt skall man räkna med att flyspackelkakan + klinker bygger ca 1.5 - 2 meter från golvbrunnen?
Produkter som diskuteras: "värmeslingor"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Jo, så tänkte jag också att det hängde ihop..
Men jag läste här på forumet att man även lägger nätet för att skapa en distans mellan värmekabeln o spånet. och att armering inte behövs om man har fiberarmerad flytspackel...? Fast det kan ju förmodligen inte skada med armering ändå...?
Men jag läste här på forumet att man även lägger nätet för att skapa en distans mellan värmekabeln o spånet. och att armering inte behövs om man har fiberarmerad flytspackel...? Fast det kan ju förmodligen inte skada med armering ändå...?
Jag hade armerat hursom, oavsett vad flytspackeltillverkaren sagt.njitnjau skrev:
(såvida de inte sagt att du inte FÅR använda armering = never heard of)
Det lär kosta dig maximalt 400 SEK för den ytan. Du ska inte ha putsnät utan punktsvetsat 2,5mm med 50-100mm i maskbredd.
Läs lite i denna tråd så är du en bit på vägen: http://www.byggahus.se/forum/badrum/150388-hur-armera-golvspackel.html
Mvh / Azkel
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
De armeringsmattorna du ska använda är 800 x 1200mm och som föregående skribent skriver 2,5mm punktsvetsat nät med 50mm maskor.
Häfta fast detta med häftklammer och fäst sen värmekabeln i detta med små strips...
Häfta fast detta med häftklammer och fäst sen värmekabeln i detta med små strips...
Produkter som diskuteras: "häftklammer"
Häftklammer
En häftklammer är ett litet metallstycke som används för att fästa ihop papper, kartong och andra material. De är ofta tillverkade av tunt ståltråd och böjs för att hålla ihop materialen när de pressas genom dem med hjälp av en
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden