4 893 läst ·
29 svar
5k läst
29 svar
Dokumentera självgjort badrum
Sida 1 av 2
Skall fixa badrummet nu till hösten på nybyggda övervåningen.
Kommer självklart följa branchregler, men hur dokumenterar man lämpligast att man faktiskt har gjort det korrekt. Utifall att en försäkringskada, eller försäljning.
Räcker ex foton? Eller skall man skapa en tråd här och sedan hänvisa till denna
Kommer självklart följa branchregler, men hur dokumenterar man lämpligast att man faktiskt har gjort det korrekt. Utifall att en försäkringskada, eller försäljning.
Räcker ex foton? Eller skall man skapa en tråd här och sedan hänvisa till denna
Fotografera så mycket du kan och då även material vid inhandlat och ev tomma burkar.
Spara alla kvitton och beräkningar du gör.
Spara alla kvitton och beräkningar du gör.
Allt utom EL får man göra själv. Försäkringsbolagen kräver att det ska vara fakmanamässigt och det kan man bevisa med att man gjort enligt de regler de använder BRK mfl.
Räcker då foton?snuttjulle skrev:
Får man en skada så upptäcks ev. brister vid åtgärdandet antar jag, men om man skall sälja, hur skapar man förtroende då? Vad vill ex besiktningsmän veta?
Gör en pärm med foton på allt, kvitton på allt och gärna instruktionsanvisningar för de saker som inhandlats ( menar då det funktionella).
Absolut att man får göra badrum själv, villkoren tillåter ej att neka skada sålänge det är fackmannamässigt utfört. Däremot har vissa bolag skillnad i villkoren om ersättning såsom att man kanske inte får ersättning för ytskikt om det inte är gjort av hantverkare.
Följ alla anvisningar från BKR, GVK eller MVK beroende på utförandet så kan ni känna er säkra. En besiktningsmannen kollar samma om han är kompetent och speciellt om man själv kan förklara/svara på frågor.
Mvh Lorant
Absolut att man får göra badrum själv, villkoren tillåter ej att neka skada sålänge det är fackmannamässigt utfört. Däremot har vissa bolag skillnad i villkoren om ersättning såsom att man kanske inte får ersättning för ytskikt om det inte är gjort av hantverkare.
Följ alla anvisningar från BKR, GVK eller MVK beroende på utförandet så kan ni känna er säkra. En besiktningsmannen kollar samma om han är kompetent och speciellt om man själv kan förklara/svara på frågor.
Mvh Lorant
Skriv dessutom upp alla mängder och ev blandningsförhållanden på det man blaskat med. Även antalet strykningar/rollningar osv.
Gör helt enkelt en utförlig dagbok över jobbet. Det är bra "bevis" som även får en framtida köpare lite imponerad. Skriv sen ut en kopia av dagens BKR/GVK (vilken av dom du nu lutat dig mot) och lägg tillsammans med handlingarna.
Gör helt enkelt en utförlig dagbok över jobbet. Det är bra "bevis" som även får en framtida köpare lite imponerad. Skriv sen ut en kopia av dagens BKR/GVK (vilken av dom du nu lutat dig mot) och lägg tillsammans med handlingarna.
Måste foton datumsigneras på något sätt, ex lägga en expressen brevid som man gör i kidnappningbilder så att man vet att de regler man byggde efter gällde då.
Ex gips på väggen var inte tillåtet 2009 men jag hävdar att korten är från 2006.
Det är lite på sin spets, men jag vill inte få problem utifall att.
Ex gips på väggen var inte tillåtet 2009 men jag hävdar att korten är från 2006.
Det är lite på sin spets, men jag vill inte få problem utifall att.
Måste och måste.
Först och främst måste du ju inte ett endaste dugg. Men uppförsbacken vid försäljning och försäkringsärende (men det kommer ju aldrig ske om du följer alla regler till punkt och pricka
) kan ju bli mindre vid någon form av tillgänglig dokumentation.
Att börja tidsdokumentera på det viset kan ju verka nästintill paranoia, eller kanske att någon börja misstänka någon form av fejk, vad vet jag ...
... eller så är det lysande ...
välj själv.
Först och främst måste du ju inte ett endaste dugg. Men uppförsbacken vid försäljning och försäkringsärende (men det kommer ju aldrig ske om du följer alla regler till punkt och pricka
Att börja tidsdokumentera på det viset kan ju verka nästintill paranoia, eller kanske att någon börja misstänka någon form av fejk, vad vet jag ...
... eller så är det lysande ...
Tackar för alla svar, anledningen till min fråga från början är alla frågor kring dolda fel här på forumet, och jag tänker inte stå svarslös.
Nu skall jag inte sälja och jag litar på mig själv att det inte blir en vattenskada, men man får ta tjuren i hornen ibland och vara lite förberedd.
Nu skall jag inte sälja och jag litar på mig själv att det inte blir en vattenskada, men man får ta tjuren i hornen ibland och vara lite förberedd.