Hej!

Ska snart till att kakla vårt nya badrum i källaren. En av väggarna är en yttervägg av betong och på denna (och övriga väggar) har det suttit gammal våtrumsmatta. På den andra väggarna är ny våtrumsgips monterad men på ytterväggen sitter det kvar en hel del limrester från mattan. Är det funkis att fixa och kakla ovanpå detta eller bör jag på något sätt ta bort det? Frågan är då vad jag skall använda. Det går INTE att skrapa loss det som inte följde med mattan. Finns det något som löser upp limmet?

Enda anledningen att ta bort det som jag ser det är att tillåta väggen att andas bättre. Det var ju inte direkt smart att ha en tät våtrumsmatta på en yttervägg men det tänkte man väl inte på 1969 :rolleyes:.

Alla gamla limrester/fixrester ska avlägsnas innan du kaklar/mebranisolerar. Detta pga vidhäftning bla. limmet håller helt enkelt inte och är inte konstruerat för att bära upp den vikten som plattorna plus fix väger. enklast att få bort skiten är att hyra en sk. flex-maskin med diamanter som man kopplar till en dammsugare. Används för att bla slipa betong. Kan kosta en slant men det går fort och blir ordentligt gjort. lycka till!

Man kan inte tänka sig att köra med en slipborste till borrmaskinen? Sådana har jag i förrådet och jag har inte riktigt tänkt på dem till detta ändamålen. Men visst fan borde det funka? Ska nog ge det en chans!

tveksam till att stålborste tar det, har provat många metoder, ett budgetalternativ är att köpa en kakelknackare ser ut som enspackel med kraftigare stål och handtag som man slår på med en hammare, bättre att knacka bort lite mer och få bort allt skit och sedan spackla väggen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.