Jag har nu strippat ner mitt badrum genom att matta, brunn och gipsväggar är borta. På väggarna är tanken att sätta upp OSB skivor på 45*45 regelstommen och sedan använda LIP board tätskiktsystem.

Jag har två frågor om golvet.

1. Jag har nu en brunn som sitter närmare väggarna än 200 mm i en hörna. Måste den flyttas när det är renovering? Nu är brunnen borttagen men visar bilder när den var kvar med mått.

Jag har läst att det finns specialbrunnar för väggnära men hitta inget om sådana och LIP system? Måste jag använda något annat tätsystem om jag ska ha en sådan brunn? Någon med ideer, som överrensstämmer med branchreglerna för keramik?

2. Jag har i ytterkanterna av golvet ca 15-20 mm gammalt flytspackel som tunnas ut för att vara väldigt lite vid brunnen. Måste detta gamla flyt bort eller kan det byggas på?

Golvet är lättbetong, inget gjort i badrummet sedan 1978 då huset byggdes.

/Peter

• Kopia av IMG_0579.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopia av IMG_0847.jpg
    Skapa konto
  • Kopia av IMG_0848.jpg
    Skapa konto
  • Kopia av IMG_0849.jpg
    Skapa konto
1. Ja brunnen måste flyttas ut. Har du redan bilat upp den gamla lär det inte vara någon större konst att flytta den några centimeter. Och ja det finns väggnära brunnar men ingen som är testad och godkänd med Lips produkter (inte senast jag kollade i alla fall vilket är några månader sen, kan ju ha kommit någon nyhet som jag missat).

2. Är stommen betong/lättbetong behöver man normalt sett inte bila bort gammalt flytspackel. På med lämplig primer och flyt ovanpå.

OK, den måste flyttas! Vet inte om det funkar med bara några centimeter, lättbetongen är armerad där. Den ligger dessutom i element, men man kan väl ha en brunn i en skarv? Blir nog att flytta lite mer oxå, är ju inget på väggen nu, måttet är mot regeln utan skivor och kakel.

Flyttar jag brunnen en längre bit lär jag väck med gamla spacklet, är det någon form av slipskiva på rondell för att enklast ner det till en lägre nivå?

/Peter

Är det endast 2 cm som diffar mellan rekommenderad avstånd och nuvarande avstånd?
Jag hade nog personligen inte gett mig på arbetet om brunnen i övrigt redan såg schjysst ut och inte behövde bytas ut. Om även brunnen hade behövt bytas, så hade jag dock gett mig på det jobbet. Man måste ju spackla om fallet också, så att det blir rätt med den nya positionen..

moOd skrev:
Är det endast 2 cm som diffar mellan rekommenderad avstånd och nuvarande avstånd?
Jag hade nog personligen inte gett mig på arbetet om brunnen i övrigt redan såg schjysst ut och inte behövde bytas ut. Om även brunnen hade behövt bytas, så hade jag dock gett mig på det jobbet. Man måste ju spackla om fallet också, så att det blir rätt med den nya positionen..
Att låta en brunn från -78 sitta när jag gör om hela badrummet är inget jag ens funderar på. Att däremot ha den på samma plats och dra nytta av redan befintligt fall är intressant.

Jag har nu sett att det inte är något problem att göra ett nytt hål i blocket brevid så det problemet är ur vägen, det blir flytt av brunnshål.

Väggarna kommer dessutom att bygga med ett antal centimeter genom att det blir OSB, board, fix och kakel.

/Peter

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.