3 210 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Bara gips på vägg?
De gamla masoniteskivorna med våtrumstapet rök i rivningen av väggarna. Ser ni något problem med att "endast" sätta gips (självklart enligt reglerna för zon 1 & 2) och sen tätskikt och kakel?
Glömde att mäta men jag tror att befinlig cc på väggreglarna är 40 eller 45.
Glömde att mäta men jag tror att befinlig cc på väggreglarna är 40 eller 45.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Inget problem att bara sätta gips men då får du antingen sätta dubbla lager eller regla upp väggarna till cc300 för att det ska fungera med ett lager gips.
Alternativet är att klä väggarna med en skiva plyfa eller OSB innan ditt enkla gipslager.
Alternativet är att klä väggarna med en skiva plyfa eller OSB innan ditt enkla gipslager.
Man ångrar sig alltid förr eller senare om man bara sätter enkelgips. För du kommer väl så småningom att vilja färsta någonting på väggen?koppar01 skrev:
Mitt råd blir att först montera plyfa (vilket regelavståndet räcker till) därefter ett lager våtrumsgips, tätskikt och kakel, det kommer att ge en stabil vägg som håller att montera i.
Om du tänker montera en vägghängd kommod behöver du dessutom kortla mellan reglarna där den skall sitta.
Tack för svar!
Tanken var att kortla överallt där något ska upp på väggen. Men självklart kan det ju i framtiden uppstå önskemål om fler saker på vägg, men jag har redan informerat "henne"
att så lite som möjligt ska upp för tätskiktets skull.
Det blir nog Plyfa men är det uteslutet att använda "Spånskiva Bygg 10x1200x2500" från Beijer som underlag? Mycket billigare...
Tanken var att kortla överallt där något ska upp på väggen. Men självklart kan det ju i framtiden uppstå önskemål om fler saker på vägg, men jag har redan informerat "henne"
Det blir nog Plyfa men är det uteslutet att använda "Spånskiva Bygg 10x1200x2500" från Beijer som underlag? Mycket billigare...
Sorry, var inte min avsikt att verka spydig om det uppfattades så.koppar01 skrev:
Jo, det jag menade var hur du hade tänkt använda väggen?
Bara gips och sen kakel och absolut aldrig kunna hänga upp nåt som inte ramlar ner?
Plyfaskiva, gips, kakel och då få en betydligt mer användbar vägg vad gäller möjligheten att sätta fast nåt?
En och annan kortling kommer nog behövas om du ska sätta upp nånting tyngre också..
Hur stort badrum hade du tänk bygga, 50m2?koppar01 skrev:
Nej, ta du plyfa. Om du räknar på totalen av vad badrummet kommer att kosta, så är merkostnaden för plyfa en fis i rymden.
Klicka här för att svara