22 470 läst ·
30 svar
22k läst
30 svar
Hänga duschvägg i enbart gips?
Sida 1 av 3
Är i planerna att hänga upp duschväggar i badrummet (IFÖ Space 2000 90x90). Givetvis finns det ingen kortling för detta i ytterväggen som består av kakel på en 13 mm hårdgipsskiva. Inte heller i innerväggen finns det något trä för infästning och här är det 13 mm normalgips. Problemen gäller även med handdukstorken...
Att riva väggarna och komplettera med reglar är inte aktuellt så vad gör jag?
Mollyplugg, vanlig plugg, annan plugg, lim, annat...???
.

Att riva väggarna och komplettera med reglar är inte aktuellt så vad gör jag?
Mollyplugg, vanlig plugg, annan plugg, lim, annat...???
.

Förstår jag din skiss korrekt (uppifrån) att du tänker hänga 2 st glassdörrar ca 70x180 eller så i väggen? Ur bärighetssynpunkt tycker jag att det verkar dåligt. Ur vattentäthetssynpunkt kan jag bara säga att det är mot instruktionerna 8men det är det mycket som är).
Följdfråga: vad väger 1 st dörr?
Följdfråga: vad väger 1 st dörr?
Skissen är uppifrån, varje duschvägg är ca 70x190 cm. Vikt per dörr ca 32 kg.
Jag vet att det inte är ok enl. dagens regler, men väggarna ska upp och frågan är hur jag gör det på bästa sätt utifrån ovanstående förutsättningar.
Jag vet att det inte är ok enl. dagens regler, men väggarna ska upp och frågan är hur jag gör det på bästa sätt utifrån ovanstående förutsättningar.
Moderator
· Stockholm
· 57 865 inlägg
Jag skulle tro att den minst dåliga lösningen är ett antal mollyplugg. Största dragkraften blir i överkanten så sätt åtminstonde 2 plugg ganska högt. Kleta i silicon både i hålet innan du kör in pluggen, och i själva pluggen innan du skruvar. Och täta hela skenan med silicon mot väggen. Då kanske det funkar fuktmässigt. men knappast rekomendabelt.
Tänk också på att dra mollypluggen med ett specialverktyg för att expandera sådana, inte genom att dra skruven. Drar du ihop mollypluggen för hårt så riskerar du att spräcka kaklet.
Jag skulle även vara orolig för att böjkraften från gångjärnen ger en böjande kraft på skenan som sitter mot väggen, även det kan troligen matta ut mollypluggen efter ett tag.
Tänk också på att dra mollypluggen med ett specialverktyg för att expandera sådana, inte genom att dra skruven. Drar du ihop mollypluggen för hårt så riskerar du att spräcka kaklet.
Jag skulle även vara orolig för att böjkraften från gångjärnen ger en böjande kraft på skenan som sitter mot väggen, även det kan troligen matta ut mollypluggen efter ett tag.
Ska man kanske komplettera skruvningen med någon form av limning av själva skenan mot väggen?
Ytterväggen borde ju iallafall gå att öppna upp från utsidan och sätta i extra reglar den vägen om det är en vanlig träpanel.
Ett annat alternativ skulle vara att försöka limma och skruva med molly någon form av metallist tex i rostfritt på insidan av badrummet för att fördela ut trycket över en större yta.
Ett annat alternativ skulle vara att försöka limma och skruva med molly någon form av metallist tex i rostfritt på insidan av badrummet för att fördela ut trycket över en större yta.
Moderator
· Stockholm
· 57 865 inlägg
Silicon borde kunna fungera både som limmning och tätning där.gullegrizen skrev:
Men som ovanstående skrev, OM det är en fasad som går att öppna, ex. träpanel. Då borde du kunna sätta en regel från utsidan, på samma sätt borde du kunna öppna innerväggen från andra rummet. Lite spackel och ny tapet, så är det återställt.
Stället där jag handlar har börjat marknadsföra någon form av epoxylim som tydligen ska vara så starkt att man till och med ska kunna limma upp duschväggar med det. Kommer inte ihåg namnet nu men jag har sett det hos Svenska kakel, Golvpoolen och Lindströms så det verkar som att det är något alla större kakel/badrumsvaruhus marknadsför.
Jag har själv inte behövt(vågat?) testa men under dessa omständigheter kan det ju vara värt att kolla upp.
Jag har själv inte behövt(vågat?) testa men under dessa omständigheter kan det ju vara värt att kolla upp.
Produkter som diskuteras: "epoxylim"
Epoxylim Gorilla
Härdar på 30 sekunder
116 kr inkl moms
Läs mer
Jag satte mina duschväggar i bara gips och kakel och det sitter som berget, inga problem. Jag använde en plugg som jag tror kallas alligatorplugg. Dessa ska hålla 45kg styck. jag limmade dessutom skenan mot väggen med Tremcos PL400.
Även om väggarna står på golvet blir det en viss draglast ut från väggen i skruvarna. Om dörren står på golvet längst in mot väggen och hänger i en enda skruv mitt på dörrens höjd, blir det en draglast på så där 15kg, med förutsättningarna ovan. Ta det med en nypa salt, det var länge sen fysiklektionerna. Nån som minns bättre kan gärna rätta mig.
Draglasten i skruven kommer dessutom 'vicka' fram och tillbaka när man öppnar och stänger dörren.
Så med tanke på draglasten borde det gå bra att ställa dörren på golvet och fästa med några skruvar i gipsen. Men med tanke på fuktsäkerheten ska det absolut finnas en kortling bakom, särskilt i zon 1. Som flera påpekat.
Draglasten i skruven kommer dessutom 'vicka' fram och tillbaka när man öppnar och stänger dörren.
Så med tanke på draglasten borde det gå bra att ställa dörren på golvet och fästa med några skruvar i gipsen. Men med tanke på fuktsäkerheten ska det absolut finnas en kortling bakom, särskilt i zon 1. Som flera påpekat.
Ja, det blir nog så att jag sätter skenan med någon sorts plugg samt limmar den mot kaklet (rekommenderat fabrikat på plugg och lim?). Givetvis silicon i skruvhålen men även som tätning runt skenan mot kaklet.
Verkar som om de flesta skenor av denna typ har tre hål för infästning (underkant+mitten+överkant) men ska man kanske göra några extra hål för att fördela lasten ytterligare? Visst det blir fler perforeringar av tätskiktet men det måste ställas mot att påfrestningen på varje infästning minskar och så även risken för att dessa släpper. Shit, det här var inte så enkelt som jag först trodde!
Verkar som om de flesta skenor av denna typ har tre hål för infästning (underkant+mitten+överkant) men ska man kanske göra några extra hål för att fördela lasten ytterligare? Visst det blir fler perforeringar av tätskiktet men det måste ställas mot att påfrestningen på varje infästning minskar och så även risken för att dessa släpper. Shit, det här var inte så enkelt som jag först trodde!
Problemet med att inte ha något bakom att skruva i är främst inte hållfastheten för att hänga upp saker utan svårigheten att täta hålet på ett bra sätt. Siliconen gör inget bra jobb i bara ett hål i väggen och ju fler hål du skaffar dessto större problem blir det. Det är anledningen främst till varför man ska försöka ha kortlingar bakom att skruva i.gullegrizen skrev:Ja, det blir nog så att jag sätter skenan med någon sorts plugg samt limmar den mot kaklet (rekommenderat fabrikat på plugg och lim?). Givetvis silicon i skruvhålen men även som tätning runt skenan mot kaklet.
Inte vet jag men det är väl inte vilken skruv och plugg som används som är det viktiga utan vad en enkelgipsvägg klarar av i bärighet. Den dagen man halkar in i duschväggen ska man väl inte behöva vara rädd att halva väggen rasar in.
Redigerat:
Draglasten utåt är så pass liten att listen klämmer fast dörren i ett fixt läge utan skruv, vilket är själva idén med hela konstruktionen, det är listen som håller dörrren. Man måste dra precis rakt ut för att få loss dörren, minsta skevhet så ökar friktionen rejält. Skruvarna är bara till för att fixera dörren i listen, en uppe och en nere.rudhan skrev:Även om väggarna står på golvet blir det en viss draglast ut från väggen i skruvarna. Om dörren står på golvet längst in mot väggen och hänger i en enda skruv mitt på dörrens höjd, blir det en draglast på så där 15kg, med förutsättningarna ovan. Ta det med en nypa salt, det var länge sen fysiklektionerna. Nån som minns bättre kan gärna rätta mig.