11 997 läst ·
9 svar
12k läst
9 svar
Kakel på målad putsad vägg
Jag har en tråkig putsad vägg i en källare som just nu tjänstgör som tvättstuga. Jag funderar på att snygga till lite genom att prima o måla med putsfärg som släpper igenom fukt.
Jag tror dock att jag om ca 2 år kommer göra om det hela till något badrumsliknande, och ska då klä väggen med kakel. Men, hur pass bra fäster då kakelcementen? Kan man bara applicera om jag gör ett bra jobb nu, eller måste färgen av först med typ högtrycksspruta?
Jag tror dock att jag om ca 2 år kommer göra om det hela till något badrumsliknande, och ska då klä väggen med kakel. Men, hur pass bra fäster då kakelcementen? Kan man bara applicera om jag gör ett bra jobb nu, eller måste färgen av först med typ högtrycksspruta?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
5cm är det...home skrev:
Men i detta fallet är det en källare och högst troligt en oisolerad platta vilket gör att man inte tätskiktar på samma sätt.
Endast runt brunnen samt golv/väggvinkeln ska tätas.
Jag ska göra exakt samma sak inom kort (förhoppningsvis). Har läst det här med tätskikt runt golvbrunnen, men inte golv/vägg vad jag minns. Vad är anledningen till det?
Och hur mycket ska man täta runt brunnen? En cirkel på 50 cm?
Och hur mycket ska man täta runt brunnen? En cirkel på 50 cm?
jag har inte hittat någon vettig anledning till det och hoppat över allt vad heter tätsikt. I duschen användes en cementbaserat tättslama från CCHöganäs. Badrummet är bara ett halvt år gammal så jag kan inte berätta om långa erfarenheter av detta lösning långt utanför BR rekommendationer. Än så länge sitter kaklet kvar och fogar torkar snabbt .... brunnar fungerar .....xl15 skrev:
Jag var helt enkelt tveksam till att måla med gummiplast på putsad tegel och betong med tillskjutande markfukt och valde en mineralisk material som är mer besläktat med mina gamla väggar. Har vid rivningen av det gamla sett hur en fuktspärr från 80-talet släppt från putsen så jag ville inte experimentera en gång till .... och valde efter sund förnuft ?
gaia
du har kanske missat att vi diskuterar en källare?home skrev:
Min försäkring täcker ändå inte skador på ytsikt = kakel. Vad kan kan jag få för vattenskada i betong eller puts som betingar en ersättning? När man pratar vattenskador så rör det sej oftast om ruttet trä, möglig glasull och uppsvällda gipsskivor och jag varken har eller vill någonsin ha såna byggmaterial i mitt badrum.
gaia
Varför skulle man behöva tätskikta hörn och runt golvbrunn?
Förhoppningsvis börjar vi i källaren under vintern och jag var helt inställd på att köra noll tätskikt hos mig. Har oisolerad platta såklart.
Förhoppningsvis börjar vi i källaren under vintern och jag var helt inställd på att köra noll tätskikt hos mig. Har oisolerad platta såklart.
Kanske man isolerar golv/vägg vinkeln för att vattnet inte ska sugas upp i väggarna och använder man ytan som en dusch så kan nog betongen försämras efter ett tag runt brunnen så är väl lika bra att klämma dit en brunnsmanchett och isolera golv/väggvinkeln!
Klicka här för att svara