7 176 läst ·
21 svar
7k läst
21 svar
Är det här en bra plattsättning kakel/mosaik?
Jag hade inte accepterat det, just sådana små och oregelbundna avvikelser är de värsta tycker jag. Men det där med hur mycket man stör sig på sneda linjer är ju individuellt och jag tål dem inte alls. Maken fick provlägga vårt klickgolv ett otal gånger innan jag var nöjd med hur skarvarna hamnade.
Forbos inställning förstår jag inte alls, här hade jag tänkt "det där hade jag gjort snyggare själv"...
Forbos inställning förstår jag inte alls, här hade jag tänkt "det där hade jag gjort snyggare själv"...
Redigerat:
Jag håller absolut med. Jag sa till vår plattsättare att om han inte kunde garantera att blev exakt så skulle han förskjuta plattan med en halv istället vilket gör att oavsett om det skiljer lite så ser man inte det. Man kan väl tycka att plattsättaren kunde tänkt på det och frågat innan, men det är nog inget som de flesta ändå reagerar över. Om man nu inte är lite halvtokig när det gäller detaljer och millimetrar som jag kan bli iblandnino skrev:
Men precis som du skriver så kollade vi också att mosaiken var precis lika tjock som kakelplattan i övrigt så att det tandar kan man väl tycka är lite konstigt.
Redigerat:
Nu överdrev jag väl en smula...men det är lätt att tänka just "Det där hade jag gjort snyggare själv"..när någon annan gör det åt en....typ som ert klickgolv;-)Anna_H skrev:Jag hade inte accepterat det, just sådana små och oregelbundna avvikelser är de värsta tycker jag. Men det där med hur mycket man stör sig på sneda linjer är ju individuellt och jag tål dem inte alls. Maken fick provlägga vårt klickgolv ett otal gånger innan jag var nöjd med hur skarvarna hamnade.
I mitt fall vet jag hur ***** svårt det är att få till ett sånt millimeterjobb när man inte är proffs...och att det är svårt att som proffs på något veta precis vad kunden värdesätter...eller är villig att betala för i extratid osv...
Jag har personligen lagt ner oerhört mycket tid på att göra tätskiktet själv däremot, så jag vet exakt hur det ser ut under kaklet...där en hantverkare kunde ha "stressat/slarvat" mer eftersom det inte syns förrän vattenskadan uppstår...
Och när man som jag bygger ett helt hus på egen hand, förutom elen och nämnda plattsättning, så är man kanske lite mer benägen att låta en millimeter här eller där i badrummet diffa när man frigör så mycket tid att lägga på golvläggningen i resten av huset, köket som ska byggas, trappan som ska byggas osv osv...
Sen förväntar jag mig ett proffsigt arbete av den vars arbete jag betalar för och hoppas att det blir på millimetern precis överallt...men jag tänker inte riva upp himmel och jord om det är en detalj som de flesta inte skulle reagera över om det inte blev utpekat för dem... det är stor skillnad på om det är slarvigt gjort eller om det är gjort på bästa sätt efter förutsättningarna.
Sen är det givetvis en fråga om hur mycket cash man hostar upp för sitt badrum....lägger man 200 000 på sitt badrum så får det ju baske mig vara på mikrometern... jag har lite mer modesta krav och budget kanske
Redigerat:
Forbo skrev:Sen förväntar jag mig ett proffsigt arbete av den vars arbete jag betalar för och hoppas att det blir på millimetern precis överallt...men jag tänker inte riva upp himmel och jord om det är en detalj som de flesta inte skulle reagera över om det inte blev utpekat för dem... det är stor skillnad på om det är slarvigt gjort eller om det är gjort på bästa sätt efter förutsättningarna.
Mycket bra tänkt!! d^_^b Visst ska allt alltid bli bra, men det är ju lite skillnad på saker och saker. Framskärmen på BMW M5:an efter en krock döms ju ut om det är 1mm fel springa mot huven....Men kan man dömma ut ett badrum om fogen i duschhörnan diffar 2-3mm?
Klicka här för att svara