Enligt Byggkeramikrådets branschregler är våtzon 1 vägg vid badkar/dusch och minst en 1 meter utanför dessa. Dessa väggar ska inte beklädas med vanlig kartongklädd gips utan särskild våtrumsgips. Dessutom är det så att om det är en del av yttervägg som är våtzon 1 ska hela väggen räknas att tillhöra våtzon 1. Så i ett snedtak med dusch räknas rimligtvis som våtzon 1.
Och här kom en glädjedödare med ett svar.Ola78 skrev:Enligt Byggkeramikrådets branschregler är våtzon 1 vägg vid badkar/dusch och minst en 1 meter utanför dessa. Dessa väggar ska inte beklädas med vanlig kartongklädd gips utan särskild våtrumsgips. Dessutom är det så att om det är en del av yttervägg som är våtzon 1 ska hela väggen räknas att tillhöra våtzon 1. Så i ett snedtak med dusch räknas rimligtvis som våtzon 1.
Tack.
Ola78 skrev:Enligt Byggkeramikrådets branschregler är våtzon 1 vägg vid badkar/dusch och minst en 1 meter utanför dessa. Dessa väggar ska inte beklädas med vanlig kartongklädd gips utan särskild våtrumsgips. Dessutom är det så att om det är en del av yttervägg som är våtzon 1 ska hela väggen räknas att tillhöra våtzon 1. Så i ett snedtak med dusch räknas rimligtvis som våtzon 1.
Om det sätts vanlig fuktspärr "duk" och kakel/klinker. Alldeles riktigt!
Men, om det ska målas eller fuktspärras med matta "tarkodry" så behövs ingen våtrumsgips. Då gäller respektive branschreglers bestämmelser.
Därför skrev jag:
Fast för att göra det enkelt, kör med våtrumsskivor...Då är du safe...
Men som alltid tar det hus i helvete....
/kimpo
Men å andra sidan, om man har ett badkar precis jämte där snedtaket är borde det klassas som våtzon 1. Det är ju en vägg fast den lutar, men däremot att det som är ovanför räknas som tak kan jag hålla med om.injonil skrev:
Ber om ursäkt, läste inte i GVK:s regler och där står det precis som du skriver att vanlig gips räcker bakom plastmatta, men att alternativ bör övervägas och då är det precis som du skrev, bättre att köra med våtrumskivor för att vara safe.kimpo skrev:Om det sätts vanlig fuktspärr "duk" och kakel/klinker. Alldeles riktigt!
Men, om det ska målas eller fuktspärras med matta "tarkodry" så behövs ingen våtrumsgips. Då gäller respektive branschreglers bestämmelser.
Därför skrev jag:
Fast för att göra det enkelt, kör med våtrumsskivor...Då är du safe...
Men som alltid tar det hus i helvete....
/kimpo
Sen kan man undra varför dessa skivor är så kopiöst mycket dyrare än vanliga gipsskivor. Stommen i dem är ju densamma, en gipskärna i allafall i Humidboard, skillnaden är att den är klädd med glasfiber utanpå och hur det kan motivera ett pris som är 3-4 ggr högre än vanliga gipsskivor förstår jag inte.
Den bjuder jag påkamilenski skrev:
injonil skrev:
Vad jag menar är att om det är som på bilden jag gjort, hur ska man klassa det i såfall om man tittar på vad bilden som finns i Byggkeramikrådets branschregler säger om våtzoner? Jag har inte heller hittat något om snedtak i branschreglerna utan detta är något jag själv funderat över då jag i framtiden ska göra ett badrum där det är snedtak där badkaret kommer kunna vara.
Så här står det: Våtzon 1 = Väggar vid badkar/dusch och
väggytor minst en meter utanför dessa samt
våtrummets hela golvyta.
Snedtaket i mitt exempel riskerar att bli utsatt för direktspolning, vilket borde vara det som är kriteriet för att klassas som våtzon 1 eller är det en missuppfattning av mig?