Tjena.
Är det här en acceptabel plattsättning av yrkesmän?
Jag kan tycka att man lägga ner några minuters möda på att få mosaiken att linjera upp med kaklet eller måste man uttryckligen säga till om det.
Man eller iaf jag tycker att en yrkesman ska göra sånt utan att man står bakom ryggen på killen och pekar på fogen och säger till.
Dessutom tandar det rätt rejält mellan mosaiken och kaklet.
Är det här en acceptabel plattsättning av yrkesmän?
Jag kan tycka att man lägga ner några minuters möda på att få mosaiken att linjera upp med kaklet eller måste man uttryckligen säga till om det.
Man eller iaf jag tycker att en yrkesman ska göra sånt utan att man står bakom ryggen på killen och pekar på fogen och säger till.
Dessutom tandar det rätt rejält mellan mosaiken och kaklet.
Ser inga större fel, iofs svårt att se. Svårt att få fogföljd om inte plattorna stämmer överens i måtten. Att det tandar beror ju på olika tjocklek på plattorna, om man tvunget ska ha jämns med får man ju spackla ut dagen innan, använda olika kamstorlekar, grunda med en annan tunn platta osv......... Fast detta borde komma överens med kunden innan i så fall och att det tar längre tid att sätta(mer kostnad).
Plattorna och mosaiken är av samma fabrik, samma serie, samma tjocklek osv.
Lägger jag ut dom tillsammans på golvet ser det ut så är det en ytterst liten skillnad på längen, kanske 0,5 mm och absolut plant i tjockleken mellan plattan och klinker.
Problemet är att dom missat i fogen mellan mosaikarken där det inte blivit någon fog alls.
Men vad jag retar mig på lite är att dom fått första plattfogen fogen jämn med mosaiken på högra sidan nerifrån sett, men inte på vänstra.
Sen har det ballat ut rejält och inte en enda fog är jämn mellan platta och mosaik nånstans.
Är jag för petig?
Lägger jag ut dom tillsammans på golvet ser det ut så är det en ytterst liten skillnad på längen, kanske 0,5 mm och absolut plant i tjockleken mellan plattan och klinker.
Problemet är att dom missat i fogen mellan mosaikarken där det inte blivit någon fog alls.
Men vad jag retar mig på lite är att dom fått första plattfogen fogen jämn med mosaiken på högra sidan nerifrån sett, men inte på vänstra.
Sen har det ballat ut rejält och inte en enda fog är jämn mellan platta och mosaik nånstans.
Är jag för petig?
Svårt att säga om du är för petig. Är det första klass sortering på plattorna? Jag har vart med om att butiker har sålt plattor som dom påstår att går ihop, men som när man börjar lägga inte passar överhuvudtaget, fast det är samma serie osv. Plattornas storlek får inte skägga mer än 0,1mm om man ska kunna få alla fogar att stämma. Att blanda mosaik med stora plattor gör det ännu svårare. Om man hänvisar till branschregler och normer, så gäller inga regler för fogarnas bredd, rakhet och fogsprång när det handlar om mosaik.
Kakel är bäst att sätta själv. Dels för att man fattar hur svårt det är ibland fast det ser enkelt ut dels för att man då har tid att pilla med just sånt här som Du är missnöjd med.
Var Du tydlig med uppdraget? är det nåt jag lärt mej så är det att hantverkare generellt inte är så professionella att dom kan se och påpeka när det jag vill göra inte kommer att bli bra. Det är i undantagsfall som dom visar på andra lösningar eller själv förstår att man vill ha alla fogar i liv och rakt och hörn som stämmer med varandra.
Ditt exempel är ju inte det första här på forumet där kunden inte är nöjd och resultatet Du visar är låååångt ifrån det värsta vi sett
Var Du tydlig med uppdraget? är det nåt jag lärt mej så är det att hantverkare generellt inte är så professionella att dom kan se och påpeka när det jag vill göra inte kommer att bli bra. Det är i undantagsfall som dom visar på andra lösningar eller själv förstår att man vill ha alla fogar i liv och rakt och hörn som stämmer med varandra.
Ditt exempel är ju inte det första här på forumet där kunden inte är nöjd och resultatet Du visar är låååångt ifrån det värsta vi sett
När mosaiken sitter på nät är det ju stor risk att man måste klippa isär det för att få det att linjera. Alternativt att det blir en bredare skarv mellan arken än inom arken. Är det så med dina plattor så förstår jag varför de har valt att inte linjera. Att linjera hade antagligen i så fall kostat dig någon timme extra arbetstid.
Men jag tycker att de borde ha frågat dig om du vill ha det så här eller om de skulle ha lagt tid på att få det att linjera.
Men jag tycker att de borde ha frågat dig om du vill ha det så här eller om de skulle ha lagt tid på att få det att linjera.
Jag pratade med killen och han sa att mosaiken måste vara modulbeställd för att det skall linjera.
Jag orkade inte gaffla med han nåt mera om detta. Förövrigt har dom varit mycket noga med allt annat. Flytning av golv med perfekt fall precis överallt osv.
Det blir nog bra i slutändan ändå, det blir ju mörk fog så det syns kanske inte när det är färdigt.
Jag blir bara lite irriterad på när man bevisligen har mosaiken i exakt samma storlek som de stora plattorna att man "missar" att få det snyggt.
Jag orkade inte gaffla med han nåt mera om detta. Förövrigt har dom varit mycket noga med allt annat. Flytning av golv med perfekt fall precis överallt osv.
Det blir nog bra i slutändan ändå, det blir ju mörk fog så det syns kanske inte när det är färdigt.
Jag blir bara lite irriterad på när man bevisligen har mosaiken i exakt samma storlek som de stora plattorna att man "missar" att få det snyggt.
Ett tröstens ord är att ingen mer än du någonsin kommer tänka på det...det är ju inte direkt uppenbart ens när man ser det på bilderna faktiskt, och med fog på det så kommer ingen utan linjal tänka på det...
Har insett att det är mycket som man själv inte är 100 nöjd med, någon liten vinkel som är skev, något hörn som är lite skavt, något spackel som är en millimeter för insjunket....men som ingen som inte varit med från början ens skulle reagerat över....
Testa det hela på familjen....visa fram bilderna och säg, "Så här ser det ut, vad tycker ni?" (Utan att fråga "Kan du se vad som är fel?"...) Om de direkt påpekar "Det där ser konstigt ut", då är det läge att bekymra sig....men nämner de inte det som du tycker är "Fel"...så behöver du inte bekymra dig något mer om det...
Har insett att det är mycket som man själv inte är 100 nöjd med, någon liten vinkel som är skev, något hörn som är lite skavt, något spackel som är en millimeter för insjunket....men som ingen som inte varit med från början ens skulle reagerat över....
Testa det hela på familjen....visa fram bilderna och säg, "Så här ser det ut, vad tycker ni?" (Utan att fråga "Kan du se vad som är fel?"...) Om de direkt påpekar "Det där ser konstigt ut", då är det läge att bekymra sig....men nämner de inte det som du tycker är "Fel"...så behöver du inte bekymra dig något mer om det...
Jo jag gjorde den "testen" med frugan. 
" Kom och titta så får du se vad dom gjort idag", jag sa inget om att jag tyckte det var nåt fel.
"Åhhh vad snyggt" sa hon. Då började jag peka på att fogarna inte linjerade, att det tandade osv.
Då suckade hon och tyckte att det var väl typiskt att det inte blev rätt.
" Kom och titta så får du se vad dom gjort idag", jag sa inget om att jag tyckte det var nåt fel.
"Åhhh vad snyggt" sa hon. Då började jag peka på att fogarna inte linjerade, att det tandade osv.
Du var kanske lite otydlig med hur viktigt detta är för dej till plattsättaren.
När jag var i byggbranchen så var det ett stående problem att beställaren inte förklarade hur dom ville att det skulle vara utan i dom flesta fall fick man inget svar alls och om man hade tup som var svaret "gör som du skulle ha gjort hemma" vilket kan bli hur som helst beroende på vad den hantverkaren tycker/kan
När jag var i byggbranchen så var det ett stående problem att beställaren inte förklarade hur dom ville att det skulle vara utan i dom flesta fall fick man inget svar alls och om man hade tup som var svaret "gör som du skulle ha gjort hemma" vilket kan bli hur som helst beroende på vad den hantverkaren tycker/kan
1. Då kan du vara lugn...johanfl skrev:Jo jag gjorde den "testen" med frugan.
2. Eller inte, du skulle ju inte berättat för henne så hade hon aldrig ens reflekterat över det...
3. Det är helheten som man ser, inte de enskilda detaljerna
4. Men givetvis kan man ju förvänta sig millimeterprecision från de som gör detta yrkesmässigt....men man får nog också speca det från start eftersom de allra flesta antagligen inte hade lagt märke till det på det sättet som du gjort (Se din frus initiala reaktion
Ska själv ha in en plattsättare om någon vecka...och jag tänker ha inställningen "De millimetrar som kan ha missats hade ju jag antagligen gjort centimetrar av om jag hade gjort det själv..." Om han nu inte lägger klinkers på väggarna och kaklet på golvet eller något sådant...
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Killen har ju tydligen förklarat problemet, men du accepterar inte det. Mosaiken är inte "exakt" samma storlek om den är ca 0,5mm mindre.... Från det man kan se på dina foton, så tyder det snarare på att mosaiken är ca 1mm mindre, och det ger en hel del i slutändan. Mycket tråkigt att jobba som plattsättare när man råkar ut för dylika problem. Det går att göra helt enastående arbeten med bra material, men tyvärr så väljer dom flesta billigt material, men kräver det bästa resultatet. 1mm är mycket när det gäller fogar vid kakel och klinker.johanfl skrev:Jag pratade med killen och han sa att mosaiken måste vara modulbeställd för att det skall linjera.