1 193 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Primning och armering plus några frågor till...
Tjena!
Min renovering går sakta men säkert framåt. Blir lätt så med 2 små barn och ett jobb utöver det att sköta. Blir rätt långa dagar/kvällar utan familjen vilket känns lite trist, men den som väntar på något gott...
Nu till min fråga angående att prima golvspånet. Jag har funderat lite över om man kan prima golvet för att ett par timmar senare lägga dit armeringen med krampor, eller måste man vänta 16-24 timmar även med detta? Det skulle bespara mig i runda slängar en hel dag, och då skulle elektrikern kunna komma hit och lägga värmeslingan samt ohm-mäta så att allt är sjyst tidigare.
Vad är det som säger att en elektriker egentligen måste vara den som lägger slingan? Om han ser att allt ser okej ut och inte hittar några fel när han kontrollerar installationen så borde det väl vara lugnt?
Sen till nästa fråga; jag ska bygga en nisch för duschpanelen, som ska sitta i hörnet. Räcker det att regla upp med 45x95 och sen skruva upp gips på detta? Jag ska täta i hörnen med remsor sen folie, rolla, fix och kakel . Är detta okej?
Ska jag sätta upp reglarna innan jag flyter eller först efter att kakan är på plats? Blir det någon skillnad mer än att det eventuellt blir lite stabilare?
Sen till fallet på golvet. Som fallet ser ut nu, är det i duschen, från brunnen (12mm) och 1 meter ut åt alla håll ett fall på 10mm (22mm), sen 60 cm ut på golvet från denna gräns är fallet 26 mm och längst bort 32mm.. Duger detta?
Mvh
Min renovering går sakta men säkert framåt. Blir lätt så med 2 små barn och ett jobb utöver det att sköta. Blir rätt långa dagar/kvällar utan familjen vilket känns lite trist, men den som väntar på något gott...
Nu till min fråga angående att prima golvspånet. Jag har funderat lite över om man kan prima golvet för att ett par timmar senare lägga dit armeringen med krampor, eller måste man vänta 16-24 timmar även med detta? Det skulle bespara mig i runda slängar en hel dag, och då skulle elektrikern kunna komma hit och lägga värmeslingan samt ohm-mäta så att allt är sjyst tidigare.
Vad är det som säger att en elektriker egentligen måste vara den som lägger slingan? Om han ser att allt ser okej ut och inte hittar några fel när han kontrollerar installationen så borde det väl vara lugnt?
Sen till nästa fråga; jag ska bygga en nisch för duschpanelen, som ska sitta i hörnet. Räcker det att regla upp med 45x95 och sen skruva upp gips på detta? Jag ska täta i hörnen med remsor sen folie, rolla, fix och kakel . Är detta okej?
Ska jag sätta upp reglarna innan jag flyter eller först efter att kakan är på plats? Blir det någon skillnad mer än att det eventuellt blir lite stabilare?
Sen till fallet på golvet. Som fallet ser ut nu, är det i duschen, från brunnen (12mm) och 1 meter ut åt alla håll ett fall på 10mm (22mm), sen 60 cm ut på golvet från denna gräns är fallet 26 mm och längst bort 32mm.. Duger detta?
Mvh
Ang. värmeslingan, så brukar vi alltid mäta både innan och efter flytspacklingen (är själv elektriker), så om du tjänar någon tid på att lägga den själv och elektrikern kan göra en "snabb-koll" innan spacklingen så brukar det inte vara några problem att göra det själv. Men kolla med din elektriker först. 
när primern är torr (1-4h ) kan du lägga armeringen och slingan.
Har du någon elektriker som du känner?
problemet med att lägga själv kan vara att ingen elektriker vill göra några arbeten med den eftersom dom tar över ansvaret
Ja det är oki och så hade jag gjort
Sätt upp väggen först, flyt sen
läs branschreglerna på bkr.se orkar inte tänka
man kan ha i princip ett vågrätt golv, bara det inte är bakfall
gamla reglerna var 1/50 vid lokalfall och 1/100 på övriga ytor, nu kan man ha 1/flera hundra om man har stora plattor
problemet med att lägga själv kan vara att ingen elektriker vill göra några arbeten med den eftersom dom tar över ansvaret
gamla reglerna var 1/50 vid lokalfall och 1/100 på övriga ytor, nu kan man ha 1/flera hundra om man har stora plattor
Okej, jättebra tack!Morlow skrev:Ang. värmeslingan, så brukar vi alltid mäta både innan och efter flytspacklingen (är själv elektriker), så om du tjänar någon tid på att lägga den själv och elektrikern kan göra en "snabb-koll" innan spacklingen så brukar det inte vara några problem att göra det själv. Men kolla med din elektriker först.![]()
Jaså, är primern redan torr efter 1-4 timmar? Men då så, det var ju bra. Jo jag känner en elektriker som bor i krokarna.när primern är torr (1-4h ) kan du lägga armeringen och slingan.
Angående väggen så är det nog så jag ska göra. Tänkte bara att det inte blir "galet" att göra tvärtom. Vad bra att jag tänkt rätt angående "alla olika lager" man ska ha på väggen. Då kör vi på det!
Som du säger så har jag också hör att man nästan kan ha ett vågrätt golv, men kör ändå på lite fall över hela golvet. Visserligen kommer ju golvvärmen att ta hand om det mesta att vattendropparna som kommer i den "zonen", dvs längst bort från duschen.
Klinkerplattorna kommer att vara 30x30 så inte alltför stora och inte heller jättesmå..
Tack grabbar!
Klicka här för att svara