Håller på att göra om ett badrum på nedervåningen och har ett problem med vilken rörstrategi jag ska välja. Jag ska ha rör till dusch, handfat och toalett. Till duschen kommer jag att gå in rakt genom väggen och hade tänkt att gå in med kopparrör.

Sedan har vi handfatet och toaletten idag går ledningen i undertaket och ner utvändigt längs väggen.

Jag hade tänkt först att använda RiR CombiPex Wirsbo och gå via taket och dölja dem i lättbetongväggen. Men jag inser nu att den väggen endast är 7 cm tjock och att det inte räcker om jag ska ha en vinkelfixtur för 25 mm rör krävs en radie på 100 mm. Eller en väggbockfixtur minst 70 mm reglar.

Det som är kvar wirsbo väggdosa som ska klara sig på 45-50 mm så den borde funka. Tycker att doserna är stora och kommer att synas. Men just nu lutar jag åt det.

Allternativt så går jag utan skyddsrör, det som dolt och man inte kommer åt är väggen ca 2 m. Känns inte helt ok.

Eller så gör jag som idag med utanpåliggande rör längs väggen.

Några tips, några som har erfarenhet av Väggdosan, Hur döljer man den på bästa sätt? Någon som har gjort det och har foton där dosan är synlig?

Problemet med väggdosan är att den ingår i systemet Q&E (Quick and Easy) vilket gör att den kräver speciellt verktyg för att avsluta rören. Anledningen till att den ser stor ut är att själva kopplingen är insänkt i dosana.

Sen tror jag dom är gjorda för att döljas bakom en skiva och sedan tas ett mindre hål upp (typ 20-25 mm) genom skivan, därpå kommer ju en väggbricka som täcker.

Det var det lilla jag visste om ämnet iaf.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.