Tjenare,

Jag undrar alltså om det är en bra idé att plocka ur badkaret ur mitt badrum för att får lite mer plats. Jag skulle då enbart sätta ett duschdraperi.

Lite fakta:
- Huset är byggt -36
- Badrummet är renoverat och stambytt + nya rör 1987
- Innerväggarna är slaggsten
- Ytterväggen är tegel
- Huset är tilläggsisolerat (med mineralull tror jag)
- Plattan under badrummet är betong
- Golvbrunnen är gjutjärn i hyfsat skick
- Golvet är plastmatta som ser väldigt bra ut, har inte släppt någonstans, inte ens runt brunnen
- Väggarna är kakel, även det ser bra ut
- Man har hittills duschat på väggen (ståendes i badkaret förstås)
- Det går tyvärr inte att sätta in en duschkabin eftersom badrummet bara är 155*155 cm och har både fönster, dörr och utanpåliggande rör som ligger ca 3-4 cm utanför väggen

Så vad säger ni? Riskfyllt eller helt ok?

/A

Är anslutningen helt hundra vid brunnen så låter det ok, annars är det nog där det ger sig först. Fast det är ju inte världens bästa fuktspärr i väggarna förståss.

Låter ju inte som någon större fara, speciellt med tanke på att det är stenhus.

Eftersom man tidigare duschat mot väggen så är ju skillnaden golvet, om du har betongplatta med gjutjärnsbrunn och en bra matta så ska det ju inte vara någon stor fara.

Det du kan få problem med kan ju vara fallet och att det kommer rinna bort från golvbrunnen ut under draperiet, i så fall kan du ju sätta en liten avstängningslist där draperiet går kanske?

Ok,

Tack för svaren =)

Jag slår ett slag för duschkabiner! Visst, de är jobbiga att hålla fräscha, men man slipper sannolikt framtida fuktskador. :)

Om du läser mitt inlägg ordentligt ser du att det inte får plats någon duschkabin. Annars hade jag naturligtvis satt in en sådan.

Anhyan skrev:
Om du läser mitt inlägg ordentligt ser du att det inte får plats någon duschkabin. Annars hade jag naturligtvis satt in en sådan.
Sorry! Jag är :blushing:en slarver!!

De e luugnt =)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.