1 617 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Tätat med lin - fråga på det
Jag kopplade just in en tvättmaskin och då behövde jag en övergångsdel för att anpassa slangens gänga till uttagets. Slangen tätar mot övergången med sin gummipackning, övergången mot uttaget tätade jag med lin-och-smet-metoden som jag läst några beskrivningar av men aldrig provat tidigare.
När jag kopplade på vattnet läckte det ut typ en matsked eller en halv dl vatten. Jag stängde av, funderade, satte på igen - och sedan dess läcker det inte alls, jag har även prövat att jucka på anslutningen för att provocera lite. Jag har tvättat ett par tvättar samt öppnat och stängt ballofixventilen ett antal gånger. Ingen läcka nu alltså.
Kan jag tolka det som att allt nu är bra, eller bör jag ta fasta på att det läckte inledningsvis och göra om?
När jag kopplade på vattnet läckte det ut typ en matsked eller en halv dl vatten. Jag stängde av, funderade, satte på igen - och sedan dess läcker det inte alls, jag har även prövat att jucka på anslutningen för att provocera lite. Jag har tvättat ett par tvättar samt öppnat och stängt ballofixventilen ett antal gånger. Ingen läcka nu alltså.
Kan jag tolka det som att allt nu är bra, eller bör jag ta fasta på att det läckte inledningsvis och göra om?
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 870 inlägg
Troligen så är det OK nu. Jag har hempulat lite kopplingar med lin och aldrig fått ens en minimal läcka, jag skulle ha gjort om ifall det kom så mycket vatten.
Moderator
· Stockholm
· 57 870 inlägg
Jag brukar göra det med en fil, har sett en rörmockare göra det med morakniv, han liksom hackade på gängorna.
Produkter som diskuteras: "morakniv"
Allroundkniv Companion svart Morakniv
Allroundkniv med ergonomiskt skaft
139 kr inkl moms
Läs mer
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
jag tar ett bågfilsblad och drar på tvären över gängorna så blir det ett flertal grader för varje drag... jag gör alltså ingen som helst sågande rörelse..
såg det i nån gör det själv film nånstansifrån... en del fabrikat verkar ha förgradade gängor...
såg det i nån gör det själv film nånstansifrån... en del fabrikat verkar ha förgradade gängor...
Ja!Snailman skrev:
Så gjorde jag.Snailman skrev:
Och än är det tätt
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden