Badrum
Stavmixer: [citat] Nej inga vinster, men tänkte med tanke på att jag endast har enkelt lager våtrumsgips i nischen så blir det perfekt om jag har 2 lager på sidan om denna. Då skulle väggarna liva jämnt och jag bara skulle behöva sätta fix och kakel. [citat] Ahh okej då förstår jag. Ja såklart förutsätter ju försäkringsbolagen att man KOMMER att få läckor, vad annars? Det lär ju även
Hantlangaren: [citat] Badrummet var förberett av tidigare ägaren, så jag vet inte bakgrunden till varför avloppet sitter som det gör. Känns som ett misstag, för även om planen var vägghängd toalett så ser jag ingen anledning till att man inte lämnar några centimeter och behåller valfriheten.
Stavmixer: [citat] Hmm.. låter bra, särskilt med tanke på att jag inte ämnat göra någon ansträngning för att hitta de eventuella kvarvarande skruvarna. Jo jag ska ju ha klinker och det är absolut ingen bakfall, utan hela golvet sluttar mot brunnen (och kanske lite lite mot bastun forfarande, men jag ska lägga lite mer spackel just där och försöka skapa ett lite större fall mot brunnen. Jag
nino: är det "bara" en renovering det gäller? isåfall är väl det billigaste att läsa på, läs branschreglerna på bkr.se och sakervatten.se och ta fram monteringsanvisningarna för ditt tätskikt och läs Referenser är väl säkrast om du är osäker på hantverkaren
OHE: [citat] Visst kan du göra så. Efter att ha läst tråden vill jag bara tillägga att jag aldrig skulle få för mig att tätskikta en yta putsad tjockt med gypsum efter endast någon dag (oavsett om man forcerar torktiden med fläktar). Det är viktigt att först kontrollera att putsen är ordentligt uttorkad. Gypsum är inte direkt någon snabbhärdande produkt. Följ de riktlinjer som
bjurel: Litet sent med kommentar, men en av mina bekanta har haft ett liknande problem i sin sommarstuga. Där berodde det på att elbolaget hade en dålig jordning av hela den elektriska intallationen i området. Det ledde till att när man förbrukade el (även i grannstugorna) så åkte jordpotentialen upp från 0 till något tiotal volt. Eftersom den elektriska vattenvärmarens hölje är jordat i
kimmo_thn: Allt löste sig till slut med anslutningsbiten som jag hade problem med. Men om ni ser på denna film.. http://www.youtube.com/watch?v=7B2StJLLn34&feature=related Kan ni avgöra vilken höjd den kommer i? hela dusch panelen är 150cm hög.. Tak duschen kommer ju ganska nära taket som är på höjd 230cm.. Hur högt upp sitter era takduschar?
hempularen: Kolla även på monteringsinstruktionerna för det tätskiktssystem du väljer. Utöver duken och de lim/kemikalier som behövs till den så är det tätningsmuffar runt rören, ev. remsa som täcker hörnen mot golvet, speciella hörnremsor för innerhörn resp. ytterhörn osv. Det är viktigt att du köper just de delar som specas till ett givet system.
badrumm1: Hej! Jag vill ha nischer där jag vill ställa levande ljus, värmeljus el. dyl. Är detta möjligt eller riskerar man att bränna tätskiktet under kakel och fog? Hur höga kan man tänka sig att nischerna behöver vara i sådant fall för att temperaturen ska ha hunnit minska tillräckligt? Tacksam för snabba svar!
Agvar: Tänkte bara tala om hur allt gick. Vi tackade så klart nej till den första hantverkaren. Det slutade med att vi genomförde en totalrenovering med en annan firma efter att ha fått in ett par offerter till. Allt revs ut, det ända som är kvar sen innan är kyl/frys. Lägenheten är byggd -84 och aldrig renoverad så tro mig att det behövdes. Det slutade med att vi betalade hantverkarna
kimmo_thn: Verkligen ingen som har upplevt detta förr?? Har sett runt på nätet idag.. de flesta duschpaneler är ju ca 180mm breda och det står anslutning cc150.. hur har man fått till det här? annars får jag helt enkelt skicka tillbaka allt och köpa nått annat
HusFunderare: Ska sätta upp glasdörrarna till dusch hörnan. Hur monterar man dessa på väggen för bästa säkerhet mot framtida fukt osv i och med att man borrar hål på tätskiktet? Silikon i hål och plugg har jag förstått. Kan man göra något mer? Kan tänkas att jag har spånskiva bakom en gipsskiva där ena dörren ska sitta men inte andra!
jarlen84: Jag har plastmatta på dåligt isolerad betongplatta (tvättstuga/badrum i garagedel). Där har det kommit fukt underifrån (går att mäta lätt). Mattan är tät och besiktningsmannen som var här nyligen sa att det inte är några som helst problem, så länge man vet att fukten är underifrån. Mattan har inte släppt på 25 år...
bjurel: Vill man göra det enkelt för sig kan man först akrylfoga och därefter måla fodret i någon snygg avvikande färg. Då ser det betydligt bättre ut
PeterTh: Hej och tack för svar, Tätskiktet är en enklare typ, godkänt för ett massivt badrum. Det gamla badrummet är från 1952 med bitumenmatta på väggar och golv som enda tätskikt och det ser inte ut att vara några problematiska fuktskador. Rörmokarens kommentar var "det här ser man inte ofta idag..." så jag antar att det var dags att renovera :) Peter
jarlen84: Ring Weber och be dom förklara hur dom tänkt och vad som t.ex. skulle hända om klämringen släpper. Dom om några borde veta varför dom skrivit så. Och som nino skriver, du har egentligen inte så mycket val mer än att följa monteringsanvisningarna när det kommer till försäkringsbolagets syn på saken.
Paul-Staffanstorp: Som Stefan svarade... Förr stod det i reglerna att man INTE fick sätta träfiberskivor bakom, men det är bortplockat i de nya reglerna och således är det numera godkänt... :)
Stavmixer: [citat] Okej, jättebra tack! [citat] Jaså, är primern redan torr efter 1-4 timmar? Men då så, det var ju bra. Jo jag känner en elektriker som bor i krokarna. Angående väggen så är det nog så jag ska göra. Tänkte bara att det inte blir "galet" att göra tvärtom. Vad bra att jag tänkt rätt angående "alla olika lager" man ska ha på väggen. Då kör vi på det! :) Som du säger så
Yrrol: Pratade med firman som säljer klinkern och väggmattan.. Golv först, sen väggen för att spärren ska bli rätt.
OlaF: Vi är ute efter ett handfat att sätta på IKEAS kommod Godmorgon http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80180988 100 cm bred, svartbrun/vit. Krav: 100 cm brett 45-50 cm djup. Ju närmre 47 cm ju bättre. Stilren "fyrkantig" design. En blandare. Rak framkant, ingen "läpp". Några tips? Allra helst som finns i butik i Stockholm så man kan se dem live innan man beställer. Tack på förhand
Taken: Nå om du inte ska flytta på den så har du ju i så fall möjlighet att fästa lite i väggar och tak och så, och då blir det ju klart lättare att få det hela stabilt :)
kimmo_thn: [citat] ja.. men som man ser på uppbyggnationen.. Den översta delen är 120mm stor. denna del ska vila på plant golv. och 110mm anslutningen går inte up mer än 2-3 mm in i anslutningen
Globetrot: Vi har tidigare byggt två badrum i ett 3 år gammalt hus. Det är ett djäkla sjå rent ut sagt, trots att man gör det vitt o anlitar fackmän (eller tror det). Vi fick ändå i princip ta ledigt från jobb för att styra upp allt! ....nu letar vi nytt hus och har på två helger tittat på ca 9 badrum i relativt nya hus i stockholms trakten. Alla badrummen har otroligt snygg yta, men alla