Badrum
SBH: det är samma du har rörligt matrial bakom gipsen. samma om du skulle ha stålregel bakom
riwe77: Hej hej, Jag har snickrat i hop en Mariefred från CA-boden. Huset har en boyta på ca 34kvm loft. Under maj/juni tänkte jag fixa till badrummet. Det är en djungel där ute och jag tänkte bolla lite ideer med er här på forumet. Huset kommer i moduler som man själv monterar. Golvet, massiv furu 25x160 läggs direkt på bjälklaget och väggmodulerna ställs sedan på golvet. Pga. detta så
pillan71: Plattstorleken med hänsyn till fall. Är glad att jag hittade denna tråden, men kom gärna med fler synpunkter om ni vill tillägga något. Vi hade tänkt 33*33 på golbet och 12*30 på väggarna, men det kan vi nog glömma eftersom badrummets area är ca 2*3,5 m2 http://www.byggahus.se/forum/badrum/1781-hur-stora-klinkerplattor-i-badrum-dusch.html
tank77: [citat] Ja, vafan vad jag missar grejor i inläggen hela tiden, börjar misstänka en kommande hjärnblödning:O Men annars som sagt helt onödigt med golvvärme på ovanvåning och dessutom vistas man ju inte särskilt länge eller mycket på en gästtoa. Annars får TS köpa en tunn variant och sedan precis täcka den med flyt. Finns ju annars slinga på nät som man kan lägga ihopa med fixet
Milea Andersson: Det tog lite tid men nu är badrummet färdigt :) Tog en bild med min mobil då min kamera är utlånad men så fort jag har fått tillbaka den ska ni få lite detaljbilder :)
Lolle: [citat] Den enda gången jag kan tänka mig att hantverkaren har rätt är om han har fullständig dokumentation vad du har för nuvarande våtrumsmatta och då vet att denna är en utav de nyare som faktiskt är godkänd enligt GVK som tätskikt under klinkers. Annars har han på intet sätt uppfyllt kraven ställda enligt konsumenttjänstlagen för ett fackmannamässigt utfört arbete. Det
hempularen: Det är väl inte en direkt ovanlig metod, sedan kan man kanske ha synpunkter på exakt hur det är gjort.
PCLarsson: Bättre service än på Kakelhörnan i Arninge (Täby) får man inte, inte många ställen man får hjälp med att lyfta grejerna in i bilen. Bra priser på LIPs system har de oxå. Som hemmapulare är det lätt att räkna fel på materialåtgång och då är det grymt skönt att ha en lokal leverantör. Killen på Kakelhörnan hävdar skämtsamt att DIY står för Destroy It Yourself ;-)
hempularen: Det behöver inte vara riktigt så illa att vattnet rinner direkt på betong och kqan sugas ned i golvkonstruktionen, även om det ser ut så. Ofta ligger det ett tätskikt av tjära en bit ned i golvet. Sedan ligger det betong eller bruk ovanpå det.
byggankan: Du skulle ju kunna flytta duschen närmare badkaret (i alternativ 2) kanske så får du en vattendel och en toadel. Och kanske sätta upp någon glasbetongvägg mittemellan för att dela av de båda delarna. Är ju trevligt att inte stirra på toalettstolen när man ligger i badet och har det mysigt.
nino: jag _tror_ att 1cm / m är till wcavlopp till badkar där man har lite skjuts på vattnet bör det gå med mindre fall bara det inte är bakfall. Blir ju inte mycket det ska luta kanske 1,5cm då blir det ju 8,5cm upp till kanten och sen flytspackling på det kanske 2cm, kommer inte ihåg om det är nått min mått på flyt över epsn Sätt in en golvbrunn, kommer det vatten på golvet så kan du
Krilleman: Medförljande skruv är oftast klenare, vill man att det ska sitta kvar eller inte?! Och på frågan vad som blir starkast i infästningen så är det ju inte tillåtet med två lager plyfa, väggen skall förstärkas! = Regla och byt skruvarna till längre variant!
Glufsglufs: [citat] Håller med och det är det jag menar att icke vätande metoder nog lär fortsätta och hur varje enskild hantverkare gör vet jag inte men dom jag sett har kollat med pass och/eller rätskiva (eller vad den nu kallas). För övrigt så har jag aldrig sett någon, vare sig hantverkare, arbetsledare eller besiktningsman använda kula i verkligheten. Det har jag bara sett på TV.
Helioz: Låter som en bra lösning, smart med armering mellan cellplasten. Kör lite styvare cellplast S200 eller XPS300 kanske också och limma ihop allt med ett polyuretanlim så bör det nog funka fint. Jag har inte hört att cellplast skulle vara känsligt för temperatursväningar, låter konstigt. Det kanske är känsligt för snabba svängningar på hundratals grader men från kanske -20 till +30
Butcher: En sockel som man bara fäster på benen med "clips", som till kök, borde funka alldeles utmärkt. Limma kaklet med nån typ av lämpligt lim (pl400?). Tänk också på att vatten kanske måste komma ut ifrån socklen. Så det bör(ska) inte vara tätt mot golvet. Kan ju ske en ev läcka från vatenrören eller avloppet och då vill man ju att det ska synas så snabbt som möjligt.
findus42: Är 7000kr så mycket egentligen. Det är ju inte bara rören som blir billigare. Inget tvättställ. Ingen blandare. Bara kallvatten, så att folk inte spolar bort en massa varmt i onödan då ingen iaf orkar vänta tills det kommer fram ;). VH/Findus
Patrik_Hed: Tackar, det blev lite silikonrester kvar som jag såg nu, men stort skillnad jämfört med tidigare i alla fall. //Patrik
ulmus: "Jag badar/dushar en begränsad tid, varefter badrummet får vila och luften får föra bort allt vatten." som någon riktigt påpekade det blir fukt i fogarna då kakelfogar inte är ett tillräckligt bra tätskikt - utan det enda som duger väl är plastmatta på väggar och golv enligt åtminstone länsförsäkringar och kombinerar man med duschkabin har man hängslen som livrem på samtidigt
camli: Kaklet sitter troligtvis på spånskiva och erfarenheten från det intillliggande badrummet som vi renoverade är att det sitter som berget. Vi fick ta ned hela väggskivorna i badrummet för att få ned kaklet där, det funkar tyvärr inte att göra detsamna på gästtoan. Jovisst blir det jobbigt att sätta upp saker på väggen om kaklet inte tas bort först, men det gör man ju bara en gång
JOB The Builder: [citat] Hur länge sitter SealGuard kvar? Kan ju inte vara i evigheter iaf :) Och om inget fäster på det låter det rätt "giftigt/farligt" om än fantastiskt :P Hur lång tid tar det innan det torkar? Kanske ett alternativ om man väljer lister iaf och spraya på dem noggrant. Lättare att hålla rent vid dem precis då. Med små barn i huset kan jag riktigt se framför mig hur de står och
b8q: Skvätter inte nödvändigtvis så mycket enligt de som har glasväggar, se tråden http://www.byggahus.se/forum/badrum/166725-2-st-dusch-vaeggar-glas-pa-rak-vaegg-hur-far-man-det-stabilt.html
nino: -99 -07 -10 är dom senaste ändringarna hittils men visst känns det som om det är ganska ofta... kan vara för att det har varit övergångsperioder Så länge allt är tätt är det nog ok, men är det hål i plasten tex blir det kanske problem den som lever får se
Juggernaut: Ok tackar, justerade handfatet till 90cm så eventuella framtida fötter får plats (vilka nog inte skall behövas då det är en betongvägg men ändå).
oskis 123: Hade varit mitt badrum hade jag hållit på betalning tills de gjort om det på riktigt. Var de kraftigt berusade?:S
nino: antagligen bara för mattläggaren att värma blåsan och trycka till så blir det nog bra, fråga den som satt mattan
Jan-Å: EPS antar jag? lr finns det nåt som heter EPC? Är det EPS så ser jag ingen anledning till att använda det i ditt fall eftersom EPS är ett bruk som också isolerar men Du borde lika gärna kunna använda bara cellplast hela vägen. Hur ser det ut under cellplasten? vad har Du för bjälklag? Vad är det som gör att Du räknar med att det ska röra på sig?
Peter2400: Epoxi är väl mer tänkt att användas där man normalt sett har skor och kläder på sig tex. industrier eller garage, jag tror att det finns vissa hälsorisker med att ha epoxi inomhus, speciellt ett badrum där man ofta är barfota. http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=11353&a=66297&cid=11359&l=sv