4 326 läst ·
10 svar
4k läst
10 svar
Kakel och klinker i badrum. Fusk?
Har några frågor angående vårar pågående stambyte. Börjar från början: dom har putsat upp alla väggar i badrumet och dom är spikraka (imponerad). Sen nu till plattsättningen. Fogen intill väggen på golvet är mellan 1mm till 15mm och de tycker inte jag ser så bra ut. Dom påstår att dom måste börja vid brunnen och att man inte får skära plattan där? Har 10x10 klinkers. Då undrar jag hur man gör om man har tex 15x15... Har bilder på badrumet om ni vill se? Hoppas på bra svar nu. Ska sätta mig ner med platschefen i veckan... Hehe
Om du sätter väggarna först (utom sista varvet nere) kan du lägga golvet samma dag och foga nästa dag jmf med att lägga golvet dag 1, sätta väggar dag 2 och foga dag 3.Byggar skrev:
Du tjänar in en arbetsdag.
Låter som om rummet inte är kvadratiskt väl? hörnen är alltså inte 90 grader vilket gör att golvklinkersen längs den vägg man avslutar mot blir kilformiga eller så gör man som i TS fall en kilformig fog.
Tricket är ju att av sluta mot den vägg där det syns minst, att skära 20 mm bitar av klinkers var väl inte värt jobbet tyckte plattsättarn lr så är det för svårt? det borde tank77 kunna svara på
Tricket är ju att av sluta mot den vägg där det syns minst, att skära 20 mm bitar av klinkers var väl inte värt jobbet tyckte plattsättarn lr så är det för svårt? det borde tank77 kunna svara på
TS har givit mera information på flashback:
https://www.flashback.org/t1607717
Pratade med plattis idag. Han skulle bygga ut väggen med ett lager plattor till. Men ska man godta en fog på 5mm intill vägg? Tydligen va det upphandlat så att de inte skulle vara skärningar runt brunnen. Känns knäppt för badkaret täcker ju brunnen sen så de syns inte allt för mycke!
https://www.flashback.org/t1607717
Pratade med plattis idag. Han skulle bygga ut väggen med ett lager plattor till. Men ska man godta en fog på 5mm intill vägg? Tydligen va det upphandlat så att de inte skulle vara skärningar runt brunnen. Känns knäppt för badkaret täcker ju brunnen sen så de syns inte allt för mycke!
Känns inget kul att veta att dom gjort så dåligt jobb. Plus att dom har strulat med kostnadsförslagen hit och dit. Bara för att jag ifrågasatte underlaget vart det helt plötsligt 6000kr billigare. Hans skäl va att det va fel på räknemaskinen... Är det okej att säga så?
Skulle egentligen haft 20x30 plattor på vägg och fick ett prisförslag på montering och material 20.000 extra utöver den kostnaden för själva stambytet. Hur kommer de sig att de kan bli såå mycke extra? Arbetskostnad skulle bli 7000 extra utöver vad det skulle kosta med standard plattor. Tar det nästan 18 tim extra att sätta 25 kvm vägg?
Klicka här för att svara