H
heroneous: Nej jag tänker inte använda den.Här är det frågan om att man redan har rollad en fuktspärr på den.Jag tror inte det är svart primer utan en tunnflytande tjära,da är det klippt.Fuktspärren fästa inte på tjära. Att det är svart primer påstar plattläggaren.Det är därför jag frågade om det fanns en svart primer på 60talet.
2 svar · 1,9k läst
D
duetten: Tackar för synpunkterna! Firman kommer till mig 07.00 i övermorgon fredag och det är kanske lite kort varsel att dra dit en besiktningsman. Jag har ju redan anlitat en besiktningsman i början av 2010 för att "tvinga" firman att åtgärda främst den felaktiga avluftningen (se tråd http://www.byggahus.se/forum/badrum/135525-felaktig-lutning-i-vart-nybyggda-badrum-eller.html) och kostnaden
23 svar · 5,0k läst
·
P
PCLarsson: Nu ska vi nog inte dricka mer;)
4 svar · 3,3k läst
·
ByggPutte
ByggPutte: Har gjort en halvmåne med plyfa och gips. Tunn plyfa och gips i flera lager. Har gjort raka duschväggar med luxskivor och då kaklades hela utrymmet och sen limmades skivorna i vägg och golv och sen kaklades dom. Väldigt smidiga att jobba med. Ska do montera kranar i väggen är kanske en gips vägg att föredra. Vet ej pris på lux men det spar en hel del moment. Mvh Putte
3 svar · 4,5k läst
·
ByggPutte
ByggPutte: Är det inte lång torktid på bruket ? Mvh Putte
4 svar · 1,6k läst
AXS
AXS: Skulle låta det vara, bäst om det är cirkulation runt och så ser du lättare om det skulle bli någon läcka. Möjligen sätta någon manschett några cm upp på röret, men det känns inte helt nödvändigt.
2 svar · 1,2k läst
J
joawol: Jag har stängt av anslutningen mot det vattenburna systemet och kör nu med bara elpatronen. Funkar bra.
3 svar · 1,4k läst
L
lordi: Missade nog en sak i mitt tidigare inlägg. Nämligen att, om du får loss excentern, så kommer muttern på blandarfästet att kunna rotera fritt.
6 svar · 11,8k läst
·
K
ktm250: Fogmonstrets återkomst :)
24 svar · 5,5k läst
·
Immobil
Immobil: Ja, ibland kan det funka.
7 svar · 3,2k läst
·
B
BigGitt: [citat] Du har rätt :) Men då ska man inte glömma om fall mot brunnen och 20 mm till golvnivå. De flesta jag känner har vanliga mässing lister i stället för trösklar.
13 svar · 7,0k läst
K
ktm250: En riktig nackdel med relinat är också att garantin faller om man delar ett rör så att reliningen bryts vilket kommer att ske när man renoverar eftersom man antagligen behöver byta brunnen. Frågan är då vem som hålls ansvarig om det händer nåt. Föreningen? Den som byter brunnen? Lägenhetsinnehavaren? Jag anser att relining är värdelöst. Bortkastade pengar.
16 svar · 9,2k läst
K
ktm250: Skriver Finja att det ska vara primer så ska det vara det. I samma stund som du tar bort den så följer du ju inte tillverkarens anvisningar och allt garantiansvar för systemet är förverkat. Frågeställningen "Kan någon mera bekräfta att jag inte behöver ha någon primer? Trodde mig inte heller behöva detta förrän jag lästa anvisningarna på finjas hemsida angående hur man lägger
4 svar · 3,5k läst
U
Unclebans: Skulle gissa att det är ljuset och reflektioner som gör det. Du kanske kan testa att ta in en annan lampa för att se om det skulle kunna göra skillnad? Om du upplever skillnad så är det förmodligen ljusreflektionerna som "fördärvar".
1 svar · 1,8k läst
S
Stavmixer: ahh.. okej då är jag med! Jag har inte spacklat klart vid brunnen än så jag kan göra fallet lite mindre där. Okej, det är nog bra att jag tar kort hela tiden under renoveringens gång som jag sparar i en pärm. Skönt att höra att det troligen inte vållar något stort problem. Tack! :)
4 svar · 2,0k läst
·
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Har pratat med hyresvärden och han ska ta med sig en golvläggare på tisdag och kolla på mattan. :) Jag har en privat hyrevärd som är väldigt bra att ha att göra med. //Patrik
8 svar · 8,5k läst
O
oskis 123: Det låter som en ganska bra förutsättning för en smidig renovering. :)
4 svar · 1,9k läst
S
swemax: IP65 Och ok design http://www.upplyst.se/product_info.php?cPath=53&products_id=277
8 svar · 10,0k läst
nino
nino: men va f*n så kan man ju inte säga... det är ju inte ditt fel att det har blivit bakfall...? har du betalat allt? Tar du dit någon annan så se till att det är uppgjort att felbyggaren blir fakturerad av den nya byggaren och inte du
15 svar · 5,2k läst
·
Dalbotant
Dalbotant: Vadå, jag väntar ju på att du skall bygga en åt mig! Det har du allt tid med, du sitter ju bara och latar dig hemma. ;)
5 svar · 2,8k läst
A
amandalar: Hej Jan-Å, Tack för mycket tydligt svar, då har vi alltså 2 handikappsanpassade badrum och kan därmed planera och möblera lite annorlunda i det mindre badrummet! :) Tack!
6 svar · 4,3k läst
·
JOB The Builder
JOB The Builder: Det blev ett Svedbergs C75, 1600mm långt och 750mm brett. Beställt och betalt, det kommer att bli kanon! Tack för alla tips :)
5 svar · 3,5k läst
J
Jannez69: [citat] Jag är ingen expert men kontakta tillverkaren av möbeln för exakt mått för bästa montage. Mitt handfat från Svedbergs ska sitta på 55 cm, mätt från centrum av röret. Blir det fel blir det bara onödigt trångt och bökigt med lådor, hyllor och dyl
4 svar · 8,8k läst
O
oskis 123: I princip spelar det ingen roll med fog eller ej om ditt badrum är någotsånär modernt. Det sitter då troligen ett tätskikt under kaklet som stoppar fukten från att komma längre. Har du ett gammalt (60-70tal) badum kan det vara så att din fog är lackad som en del av tätskiktet. Om bitar lossnar då blir det ju risk för problem..
1 svar · 9,8k läst
J
Jannez69: [citat] Jo men vitsen med litexskivorna är ju att man bara behöver remsa skarvarna, skivan i sig är ju tätskiktet. Behövs alltså ingen heltäckande folie utanpå skivorna. ;) Dock verkar dessa litexskivor som jag länkar till bara vara godkända med webers tätskikt, och det lilla jag hittat om webers folie här på forumet är att det lätt blir bubblor och inte så lätt att få bra så
3 svar · 3,1k läst
S
Soap: Bifogar en bild på hur väven ser ut. Tagen med taskigt ljus och mobilkamera. Nyckeln för storleksreferens [edit] undrar var det svarta strecket ovanför nyckeln kommer ifrån? -finns inte på väggen eller min ursprungsbild![/edit]
6 svar · 5,4k läst
·
J
Jan-Å: Din typ av huskonstruktion kan jag inget om, vi har betongbjälklag men jag har använt EPS när jag gjorde i ordning badrummet i källaren. Vitsen med EPS är att den isolerar, perfekt när man som jag hade ett väldigt ojämnt underlag med avloppsrör, gropar och singel. Som jag fick lära mej då alla fall så gjuter man först ett lager EPS som då ersätter frigolit etc. sen lägger man en
7 svar · 1,8k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: ...och har man taklister behövs ingen latex mot taket heller...
4 svar · 2,3k läst
nino
nino: stiffan: ring finja! vissa ska vara outspädda till golvspån
4 svar · 2,8k läst
U
Unclebans: Förstår det som att ni bor i en bostadsrätt. Kolla med föreningen om det finns planer på stambyte/renovering. Om det finns kan det vara praktiskt att ta renovering i samband med det, ifall det inte är allt för långt fram i tiden så klart. Gissar att tidigare ägare inte bytta brunnen då de förmodligen skulle behöva bila upp golv eller kontakta styrelsen och få deras godkännande
8 svar · 8,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.