Hej och hå.
Måste renovera mitt badrum då golvbrunnen är gammal och av gjutgärn. Info

Rummet:
Storlek: 3*4m (eg. mindre, men minns inte exakt)
Golv: Betong
Vägg: Trä

Golvbrunnen sitter idag i ett hörn där tvättmaskinen står, se bild. Badkar finnes. På två sidor av rummet finns dörrar. På den 3dje sidan ett fönster. Ovanför golvbrunnen är det en inspektionslucka i väggen som går till ventilationsgrejen.

badrum.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eftersom det ser ut som det gör, och avståndet till dörr endast är 80cm känns det smalt att sätta in en duschkabin och dra ett rör till golvbrunnen vid tvättmaskinen. Det kanske går att flytta dörren, men det känns lite som ett projekt (dörren går till garaget). Det jag istället tänker är att bygga ytterligare en golvbrunn i hörnet där och därefter göra en duschvägg cirka 75 cm bred. Eller har ni förslag på en smal och bra duschkabin? Den får gärna vara lång och smal så att säga.

Frågeställning om 2 golvbrunnar:

* Hur blir lutningen i rummet?

Eftersom jag vill undvika en glädjekalkyl vill jag ha hjälp med att lista vad som kommer behövas:

1 golvbrunn (eventuellt 2)
Våtrumsmatta golv och vägg (med tillbehör)
Duschkabin alternativt vägg

Detta är vad jag har kommit på än så länge. Vad behöver jag mer? Vad kommer kalaset kosta? Kommer jag att behöva byta exempelvis väggskivor eller liknande?

Jag tycker nog att om det blir bättre med ett annat läge för dörren så skulle jag definitivt ta det jobbet. Att flytta en dörr är en liten instats i förhållande till den totala badrumsrenoveringen. Och måste dörren vara där överhuvudtaget? En dusch på 70 - 75 cm kan fungera om den är större i andra riktningen, men man kommer att känna sig instängd, och man får tänka sig för när man rör sig i utrymmet.

Du bör räkna med flytspackel för att ordna fall i badrummet.

Ja. Dörren går att flytta men samtidigt behövs den vara där. Den går ut till garaget och det är trevlig att kunna gå via huset ut dit.

Jag har sett såna duschar. Problemet är väl att anslutningar och sånt tar plats, så om jag har en kabin så kommer den behöva vara en bit från väggen. Det blir ju lite annat med en duschvägg, men ändock. Jag behöver inte ha den där ytan på andra sidan.

En fråga bara. Hur ska fallet i badrummet se ut om man har två golvbrunnar? Är det den yta som ligger närmast respektive brunn som skall falla mot densamme?

Det viktigaste är att du inte har bakfall någonstans, det skall inte bli pölar. Dvs. i princip kan man göra ett plant golv, en bit från duschen. Men i praktiken blir det inte helt plant, därför bör man ha fall. Det spelar inte så stor roll vilken brunn man gör fallet mot, men för att undvika att behöva bygga upp golvet alltför mycket så vill man ju ha fallet mot närmaste brunn från varje punkt i badrummet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.