1 735 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Fuktgenomträngning är det naturligt och ok?
Mitt badrum renoverades för ett år sedan men LIP Folie system. I vintras upptäcktes fukt i skarven mellan golv och vägg. Det kommer fläckvis i samband med dusch och torkar upp på ett par dagar, så länge ingen duschar. Golvvärmen har varit påslagen först i vintras och kanske det spelar in i sammanhanget. Är det någon som vet om fukt i skarvarna är naturligt och ok?
Precis..frågan är ju var fukten upptäcktes. Är det inne i badrummet så spelar det ju ingen roll, om det inte står högar med vatten där för då e ju kanske fallet felaktigt, men över lag så skall det ju konstant vara fukt i ett badrum som används regelbundet. Dock inte bakom tätskiktet
Jag kanske missade en del info. Det vatten som blir vid duschning torkar upp ganska fort och oroar mig inte. Titta gärna på min skiss så ser ni fukten som röda markeringar. Jag kan inte förstå vad det kommer ifrån,rinner det under klinker-plattorna? Det är ingen fuktgenomträngning i skarvarna mellan klinkerplattorna på själva golvytan bara i skarven mellan golv och vägg. Om det ligger vatten mellan tätskikt och klinkers.så borde det väl dyka upp även på golvet? Tacksam för fler kloka synpunkter.
Fuktbild på: www.hasseltorps.se/fukt.htm
Fuktbild på: www.hasseltorps.se/fukt.htm
Redigerat:
Nä, där ska det inte komma nån fukt om jag förstår skissen rätt? Får Du vatten längs med väggen längst bort från duschen? i skarven mellan golv och vägg?
Kommer det från duschen är fallet på tätskiktet åt fel håll vilket är dåligt för man vill ju att vattnet ska rinna till brunnen inte ifrån den.
Kommer det inte från duschen har Du värre problem för varifrån kommer det då?
Kommer det från duschen är fallet på tätskiktet åt fel håll vilket är dåligt för man vill ju att vattnet ska rinna till brunnen inte ifrån den.
Kommer det inte från duschen har Du värre problem för varifrån kommer det då?
Min undran är om det inte bara är kondensvatten som har hamnat på kalla ytor.
Ja fukten syns inte i golv-väggskarv inom själv duschytan. Det har något samband med duschen. Har kollat några gånger då det varit torrt när jag kliver in i duschen. Efter ett par minuter dyker fukten upp först vid rörgenomföringen till elementet.Ventilationen är bra det bildas t.ex ingen kondens på spegeln vid duschning. I sommar har fuktfläckarna dessutom utökats till tröskeln som är allra längst bort från duschen. Min känsla är att det ligger och skvalpar vatten mellan tätskikt och klinkers. Om det är så förstår jag inte varför det dyker upp bara i skarv mellan golv och vägg och inte på själva golvytan.
Ni får gärna fortsätta tänka och och spekulera kring detta.
Ni får gärna fortsätta tänka och och spekulera kring detta.
Klicka här för att svara