Hej.

Vi hade en besiktning i våran lägenhet av Anticimex och fick ett protokoll med anmärkingar med följande fel:
"brunnsmanschett ej korrekt skuren i brunn"
och "silicontätningar i nederkant av väggar".

Det står som åtgärd "kontakta fackman", men jag vill gärna fixa till felet själv, problemet är att ni inte bifogade några detaljer. Vad är felet exakt och hur skall det åtgärdas? Jag bifogar bilder från golvbrunnar och silikontätningar.

Det gråa materialet ovanför det gula i den stora golvbrunnen känns som någon sorts cement.

• dush-golvbrunn.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • dush-golvbrunn (2).jpg
    Skapa konto
  • handfat-golvbrunn.jpg
    Skapa konto
  • handfat-golvbrunn (2).jpg
    Skapa konto
  • silicontätningar-dush.jpg
    Skapa konto
T
Svårt att se vad han menar med brunnsmanchetten men i vägg/golvvinkel ska det inte vara någon silikon, endast i vägg/väggvinkel om man tvunget vill ha silikon överhuvudtaget.

Och till handfatsavloppet verkar det inte finnas någon tätning alls förutom den totalt meningslösa silikonen som har vittrat bort eller vad det ska likna.

Paul-Staffanstorp
Hur han kan se att inte brunnsmanschetten är korrekt lagd är en gåta för mig och i övrigt instämmer jag med tank...

Dock är det enda sättet att åtgärda sakerna... en helrenovering...

Tack för input,

@Paul-S: Måste man alltså dra upp alla plattor och göra om allt? Jag kan tänka mig att det inte blir enkelt att dra upp hela golvet.

Ville bara tillägga att denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/tvaettstuga/161059-brunnsmanschett-i-kaellare.html nämner att brunnsmanschett kanske inte behövs om man har betonggolv :
Det finns också 70 år gamla golvrunnar av keramik ingjutna direkt i golvet utan något som helst spärrduk och där ser vi inga skador heller. Vi bedömde att den enklaste lösningen duger gott och väl
Frågan är om det kommer att hålla, eller om man kan fixa det utan att riva upp hela golvet.

Redigerat:
Brunnsmanschett ska väl ändå ligga synlig innanför gula klämringen, kan va att man kletat över fix så man inte kan se den.

Den ska väl INTE synas

Paul-Staffanstorp
Antagligen finns manschetten och ligger bakom fixet de fyllt upp med ner till klämringen och därför syns den inte.

Ska man vara säker på att allt är enligt branschreglerna så är enda sättet att riva och göra om allt...

Brunnsmanschett ska alltid finnas när man renoverar våtrum idag...

Hade jag inte velat totalrenovera rummet hade jag struntat i allting och bara levt med det som det är tills den dagen jag kan göra om det hela... alltså inte lönt att försöka åtgärda felen...

Skulle det visa sig att det saknas manschett så är enda sättet att få dit en sådan att riva upp hela golvet vilket gör att man måste riva väggarna med och då är vi inne på en totalrenovering.

Vad gäller siliconet i golv/väggvinkeln så går det inte att plocka bort det som kan ställa till problem eftersom det sitter nere mellan golv/väggplattorna och ska man skrapa bort det skadar man tätskiktet.

Vaskavloppet ser ju ut som en hel katastrof som inte heller går att göra något åt utan att helrenovera.

Samtidigt gör ju de här skavankerna att badrummet inte ser så fräscht ut så en helrenovering kanske kan vara all idé att budgetera med... ;)

Kan ju faktiskt vara så att det hårdfog innerst i golv/väggvinkeln och sen siliconfog ytterst, då är det ju ok fast dåligt gjort.
Men det ser man ju inte om man inte försiktigt skrapar bort siliconet.
Det var ju en snygg genomföring (NOT) för avloppet till handfatet också?

Tack för svaren!

Känns lite surt att få reda på det nu, jag anlitade en inspektion av företaget eminenta innan lägenhetsköpet speciellt för att undvika detta och dom lade inte märke till någonting! Själv var jag för outbildad när jag skulle titta efter fel :blushing:.

Nästa lägenhet kommer jag göra själv, litar inte på alla dessa "fackmän" de är bara bedragare allihop!

O
Kan ha varit fel på den sista besiktningsmannen..... Anticimex är inte direkt kända för att göra bra besiktningar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.