1 888 läst · 12 svar
2k läst
12 svar
RiR dragning i badrumstak? bra eller dåligt?
Goddagens på er
Håller för tillfället på att renovera/modifiera vårat badrum efter att vi upptäck en vattenläcka förra året.
Då badrummet angränsar till både vardagsrum/kök/hall och är den ända toalett vi har så kan/vill jag helst slippa riva väggarna för att regla upp 45*95 för att få bättre plats för RiR dragning just i hörnen är 70*45 nu, men det känns som att det blir för skarp böj på rören just i hörnet av badrummet. Så min tanke va då att gå från ett fördelarskåp i ena hörnet i badrummet och dra RiR längs ena väggregeln upp och ovanför det nedsänkta taket då det kommer bli ett utrymme på c:a20cm ovanför och sedan ner till Dusch/handfat/toalett.
Tyvärr så är alternativet att dra upp från källarn nästintill uteslutet då golvbjälkarna ligger precis under väggen där alla blandare kommer hamna.
Kan inte se några egentliga problem med detta, men alltid bra att få lite synpunkter från andra, då det kanske finns ännu bättre lösningar.
Håller för tillfället på att renovera/modifiera vårat badrum efter att vi upptäck en vattenläcka förra året.
Då badrummet angränsar till både vardagsrum/kök/hall och är den ända toalett vi har så kan/vill jag helst slippa riva väggarna för att regla upp 45*95 för att få bättre plats för RiR dragning just i hörnen är 70*45 nu, men det känns som att det blir för skarp böj på rören just i hörnet av badrummet. Så min tanke va då att gå från ett fördelarskåp i ena hörnet i badrummet och dra RiR längs ena väggregeln upp och ovanför det nedsänkta taket då det kommer bli ett utrymme på c:a20cm ovanför och sedan ner till Dusch/handfat/toalett.
Tyvärr så är alternativet att dra upp från källarn nästintill uteslutet då golvbjälkarna ligger precis under väggen där alla blandare kommer hamna.
Kan inte se några egentliga problem med detta, men alltid bra att få lite synpunkter från andra, då det kanske finns ännu bättre lösningar.
Medlem
· västra götaland
· 970 inlägg
Måste du dra rakt ner i källaren? du kan väl göra en S-kurva på slangen och gå bredvid?
Om du i ena extremfallet drar rören helt horisontellt kommer du att få en bockradie i hörnet på ( 70mm - slngdiameter ).
Det andra extremfallet är att rören går vertikalt, då får du en väldigt stor bockradie när du går runt hörnet.
Men lösningen ligger nog någonstans mitemellan
Det andra extremfallet är att rören går vertikalt, då får du en väldigt stor bockradie när du går runt hörnet.
Men lösningen ligger nog någonstans mitemellan
Ja det borde ju inte va några problem.krilleman_215 skrev:
Men hur blir det med ett ev. läckage om man skulle råka dra in en skruv i röret? hade man dragit i golvet och upp så hade det ju slutligen letat sig in i fördelarskåpet och på så sätt visat sig. Men nu när det blir draget upp till och över gipsen och sedan ner.. kommer det då att visa sig där röret kommer ut ur väggen och täckbrickan med anslutningen sitter? Fördelen med RiR är ju ändock att man kan upptäcka ev. läcka på ett snabbt och smidigt sätt utan att behöva riva allt..
Kanske kan kasta lite ljus:
http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/121826-dra-roer-i-roer-i-vaegg-ovanfoer-doerr.html
http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/121826-dra-roer-i-roer-i-vaegg-ovanfoer-doerr.html
Känns som att det bara är att köra på
... så kanske man kan duscha där innan jul förhoppningsvis.
Men en fråga kvarstår, där rören kommer ut ur väggen och ansluts till blandar osv kommer man där att kunna se att ett rör ev läcker? På andra sidan kommer det ju kunna rinna ner i fördelarskåpet, vilket inte blir möjligt på andra sidan ju.
Vill bara känna mig hundra på att det inte kan läcka utan att man se vilket av dom som läcker om ni förstår.
Men en fråga kvarstår, där rören kommer ut ur väggen och ansluts till blandar osv kommer man där att kunna se att ett rör ev läcker? På andra sidan kommer det ju kunna rinna ner i fördelarskåpet, vilket inte blir möjligt på andra sidan ju.
Vill bara känna mig hundra på att det inte kan läcka utan att man se vilket av dom som läcker om ni förstår.
Det skall ju sitta en centreringsplastring mellan skyddsrör och pexrör. Vet inte hur bra den håller tät men gör det inte det så kommer det ju rinna ut längs kaklet, då man kapar skyddsröret där. Skulle centreringsringen av plast hålla tät så fylls ju röret upp ända till toppen och tar sig ner till fördelaren, om nu skyddsröret är helt vill säga =)
Klicka här för att svara