1 430 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Primning -flytspackling - tidsaspekt
Har läst någonstans att man bör göra flytspacklingen inom 1 dygn efter att primningen är gjord för att få maximal vidhäftning. Stämmer detta ?
Vilken tågordning kan vara bäst , eller finns något bättre alternativ ?
A/
Rent praktiskt så behöver jag efter primningen lägga ut och fästa miniarmeringsnätet+ lägga slang och kolla att allt är ok innan spacklingen sker .
Antar att man då också behöver köra på primer en vända till för att också förse nät o slang med ett fästande skikt . Innebär att det kanske går 2- 3 dygn innan spacklingen är gjord .
B/
Alternativt fixa ut nät o slang , provtrycka och sedan köra primningen på hela rasket , men antar att det då blir svårare att få den att täcka golvet utan extra penslande , men tidsmässigt kan då spacklingen ske inom ett dygn .
Tacksam för praktiska o erfarenhetsgrundade synpunkter kring detta
Vilken tågordning kan vara bäst , eller finns något bättre alternativ ?
A/
Rent praktiskt så behöver jag efter primningen lägga ut och fästa miniarmeringsnätet+ lägga slang och kolla att allt är ok innan spacklingen sker .
Antar att man då också behöver köra på primer en vända till för att också förse nät o slang med ett fästande skikt . Innebär att det kanske går 2- 3 dygn innan spacklingen är gjord .
B/
Alternativt fixa ut nät o slang , provtrycka och sedan köra primningen på hela rasket , men antar att det då blir svårare att få den att täcka golvet utan extra penslande , men tidsmässigt kan då spacklingen ske inom ett dygn .
Tacksam för praktiska o erfarenhetsgrundade synpunkter kring detta
Moderator
· Stockholm
· 57 798 inlägg
Primern torkar fruktansvärt fort. Det har sagts att tidsgränsen mest handlar om att det inte skall hinna bli damm på primern. En av primerns uppgifter är att binda damm (i måttliga mängder).
Klicka här för att svara
