16 895 läst ·
54 svar
17k läst
54 svar
Vad är ett rimligt pris för helrenovering av badrum på 4kvm?
Trodde man bara fick ta upp radiatorkretsen upp genom golvet iom att det är ett slutet system! annars kan det ju ge enorma skador om man är borta i 1 vecka med läckage som ev sipprar ner i bjälklaget.mm...jag fick inte bygga så här när jag gjorde vårat badrum för 6 månader sedan enligt IF & GVK & BKR...men det finns ju en massa omständigheter kankse som kan tillåta detta!? 
Tycker inte det räcker med lite konstigt, jag tycker det ser MYCKET konstigt ut med det där hålet.
Skulle vara intressant att få en förklaring hur man har tänkt? Nu är det ju väldigt enkelt att åtgärda i efterhand vilket kanske är planen men ändå.
Skulle vara intressant att få en förklaring hur man har tänkt? Nu är det ju väldigt enkelt att åtgärda i efterhand vilket kanske är planen men ändå.
Att man inte bör ta upp rör genom golvet är ju att tex vatten som kommer från när man duschar har lättare för att rinna ned där.marre123 skrev:Trodde man bara fick ta upp radiatorkretsen upp genom golvet iom att det är ett slutet system! annars kan det ju ge enorma skador om man är borta i 1 vecka med läckage som ev sipprar ner i bjälklaget.mm...jag fick inte bygga så här när jag gjorde vårat badrum för 6 månader sedan enligt IF & GVK & BKR...men det finns ju en massa omständigheter kankse som kan tillåta detta!?![]()
Men om rören sticker upp kanske 2-3 m ifrån duschkabinen är det då inte bara en överteoretisk risk att det skulle bli vattenskador pga dessa rör?
Visst kan man få ett rörbrott när man är å 4v semester och golvfallet inte hinner med att transportera bort allt vatten... Men ser man på riskbilden... Hur ofta är det detta som ligger till grund för fuktskador?
Visst kan man få ett rörbrott när man är å 4v semester och golvfallet inte hinner med att transportera bort allt vatten... Men ser man på riskbilden... Hur ofta är det detta som ligger till grund för fuktskador?
Medlem
· Västra götaland
· 160 inlägg
Saken med att så få rör som möjligt skall bryta tätskiktet i golvet är ju att vatten inte skall tränga in mellan tätskikt och rör. Att man får dra rör genom golvet med en klack är inte så konstigt egentligen, är klacken 2cm är det ju samma "höjdkrav" som på tröskeln till badrumsdörren, minst 20mm, dvs, når vattnet rören når de även resten av huset.
Men att det där hålet skulle vara tilllåtet har jag svårt att se, möjligen om man kan argumentera för att det sitter 20mm över golvet men nja, vad jag vet måste hela utrymmet bakom vara helt tätskiktat, att det skulle vara lätt att åtgärda godkänt i efterhand är väl rätt mycket nonsens, skulle troligen ses som ett brutet tätskikt av div. skadereglerare?
Men att det där hålet skulle vara tilllåtet har jag svårt att se, möjligen om man kan argumentera för att det sitter 20mm över golvet men nja, vad jag vet måste hela utrymmet bakom vara helt tätskiktat, att det skulle vara lätt att åtgärda godkänt i efterhand är väl rätt mycket nonsens, skulle troligen ses som ett brutet tätskikt av div. skadereglerare?
RobZombie skrev:
Nä skämt och sido, detta är åtgärdat helt vattentätt nu.
Rören man ser är tillhör ett vattenburet element som jag tog bort i samband med renoveringen. Kruxet med hålet är att jag hade problem med att få ner tempgivaren till värmegolvet genom de medföljande vpröret(något billigt skit). Jag fick bryta upp en bit i tätskiktet och gipsen för att komma åt detta.
Helst skulle jag inte vilja ha denna "utbyggnad" men jag det var det bästa alternativet tyckte jag. Det fanns två andra alternativ: gjuta in en skarvkopplig i betongen(svårt att se/märka om det blir läckage, droppar väl i källeren efter ett tag.)..... alt bila upp hallgolvet och säkert mer för kolla vart ledningarna går för att göra strypningen vi nästa tillgängliga koppling. Tidplanen och pengarna finns inte för detta i min plan. Dessutom kan man undra hur mycket jag hade fått bila.... Eller behålla ledningarna för evt "framtida" behov, i ett vatten säkert utrymme. Om det nu skulle börja läcka i kopplingarna så kommer detta vatten rinna ut på golvet och vidare via golvfallet till golvbrunnen.d^_^b
Vatten säkert tänk?
@Dawwe74 Du hade ju kunnat bygga ut en nisch med våtrumsskiva och gjutit upp en klack inne i nischen, tätskikt på insidan, skvallerrör och en inspektionslucka!? Nu ser det, imho, rätt jäkla illa ut. Både en dålig och felaktig lösning och en låg finish. När jag ser låg finish på ytskiktsjobbet, så tror jag knappast att man har varit mer noggran vid resten?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden