2 700 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Flytspackla golv
Vi har en utbyggnad där vi har ett "skal" av ett badrum, 9,5 kvm. Först i tur står att lägga in elvärme på golvet och flytspackla. Vi hade en hantverkare hemma igår som ska räkna på detta jobb och återkomma med pris senast fredag. Det som ska göras är:
* Lägga ut el-golvvärme
* Flytspackla ca 2,5 cm
Jobbet kommer ta två dagar (men inte hela dagar). Och hantverkarens står för allt material.
Har någon annan gjort något liknade på ungefär samma golvstorlek?
Vad tror ni är rimligt pris på detta jobb, mellan tummen och pekfingret?
* Lägga ut el-golvvärme
* Flytspackla ca 2,5 cm
Jobbet kommer ta två dagar (men inte hela dagar). Och hantverkarens står för allt material.
Har någon annan gjort något liknade på ungefär samma golvstorlek?
Vad tror ni är rimligt pris på detta jobb, mellan tummen och pekfingret?
Moderator
· Stockholm
· 57 875 inlägg
Efterssom flytspackel är dyrt material så beror väldigt mycket på hur högt det måste spacklas. Höjden i sin tur beror blandannat på hur högt golvbrunnen sitter monterad, och hur långt det är till brunnen från den mest avlägsna väggen (det skall vara ca 5mm fall per meter, och mer i duschutrymmet).
Renoverare
· Gävleborg
· 8 218 inlägg
Nu drar vi i handbromsen!!
//Patrik
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 218 inlägg
Att lägga golvvärmekabel är behörighetskrävande och golvläggare får absolut inte göra det (fast än det görs dagligen) !! En elektriker ska göra det, dels för elsäkerhetens skull, men kanske framförallt p.g.a. de förmånliga garantierna som golvvärmetillverkaren ger om det är en elektriker som lagt slingan.
http://www.tycothermal.com/sweden/swedish/floor_heating/warranty/
"Totalgaranti innebär att vi garanterar ett varmt golv. Om det mot förmodan skulle uppstå ett fel och vi inte kan reparera det kommer vi inte bara att ge dig en ny produkt och stå för installationskostnaden. Vi kommer dessutom att se till att golvbeläggningen repareras eller byts ut mot motsvarande standard."
"Med våra kvalitetsprodukter installerade och kontrollerade av en behörig elektriker, kan du känna dig trygg i 12 år"
Många personer går miste om den garantin fast än de trott att de gjort allting rätt.
//El-Patrik
http://www.tycothermal.com/sweden/swedish/floor_heating/warranty/
"Totalgaranti innebär att vi garanterar ett varmt golv. Om det mot förmodan skulle uppstå ett fel och vi inte kan reparera det kommer vi inte bara att ge dig en ny produkt och stå för installationskostnaden. Vi kommer dessutom att se till att golvbeläggningen repareras eller byts ut mot motsvarande standard."
"Med våra kvalitetsprodukter installerade och kontrollerade av en behörig elektriker, kan du känna dig trygg i 12 år"
Många personer går miste om den garantin fast än de trott att de gjort allting rätt.
//El-Patrik
Redigerat:
Vi har haft en behörig elektriker hos oss, han har redan förberett för golvvärme på badrummet. Det "golvspacklaren" ska göra är endast att lägga ut själva kabeln innan spackling. Elektriken kommer sedan tillbaka till oss igen då han även ska montera spottar, uttag mm i badrummet. Kan det bli problem med det upplägget med tanke på garanti mm?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 218 inlägg
Elektrikern måste göra allt för att alla garantier ska gälla eller åtminstone fylla i alla papper korrekt, men de flesta vill väl inte stå ansvariga för något som någon annan har gjort.
Det ska göras två mätningar vid tre tillfällen och värdena ska fyllas i boken.
1. När den ligger i kartongen.
2. När den är förlagd.
3. När den ska kopplas in.
När elektriker bara sätter dosan först och sedan bara gör inkopplingen så blir det bara mätningen en ggn, för jag tvivlar på att golvläggarna isolationsmäter och ohmmäter.
Dessutom ska det knäppas ett kort på slingan när den är förlagd alt. göras en skiss på hur den är förlagd.
//Patrik
Det ska göras två mätningar vid tre tillfällen och värdena ska fyllas i boken.
1. När den ligger i kartongen.
2. När den är förlagd.
3. När den ska kopplas in.
När elektriker bara sätter dosan först och sedan bara gör inkopplingen så blir det bara mätningen en ggn, för jag tvivlar på att golvläggarna isolationsmäter och ohmmäter.
Dessutom ska det knäppas ett kort på slingan när den är förlagd alt. göras en skiss på hur den är förlagd.
//Patrik
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 875 inlägg
Som sagt upplägget är väldigt vanligt, men som Patrik påpekar så gäller inte garantin då. Och man bör vara medveten om att plattsättaren gör sig skyldig till en kriminell handling om han lägger slingan(teoretiskt kan han dömmas till 1 års fängelse, även om ingen olycka sker).
Om vi bortser från det rent formella så är det inte helt ovanligt att läggning av slinga görs fel. Lite beroende på typ av slinga så kan det vara väldigt viktigt att man håller på minsta avstånd mellan trådar, de får inte någonstanns komma för nära varandra, då blir de överhettade och brinner av efter en tid.
Om vi bortser från det rent formella så är det inte helt ovanligt att läggning av slinga görs fel. Lite beroende på typ av slinga så kan det vara väldigt viktigt att man håller på minsta avstånd mellan trådar, de får inte någonstanns komma för nära varandra, då blir de överhettade och brinner av efter en tid.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Instämmer med Patrik för det är helt korrekt som han beskriver och mina elektriker lägger inte ens en slinga som någon kund köpt själv... just för detta med garantier.
De hade för en del år sedan just lagt en slinga som en kund själv köpt och gjort precis som man ska göra med mätningar och annat men när slingan la av efter ett halvårstid så åkte de på att ersätta hela badrummet som var tvunget att göras om så därför gör de aldrig sådant igen.
Jag vet att det finns företag som låter andra tätskikta badrummet för att de inte har behörighet utan enbart sätter plattorna men jag skulle ALDRIG lägga ett tätskikt i ett badrum och gå i garanti för detta när någon annan sen ska jobba i utrymmet och sätta plattorna...
Hur vet jag att den personen är tillräckligt aktsam om tätskiktet ???
Händer något sen så skulle det bli mig de hänger.
Allt eller inget säger jag bara !!!
De hade för en del år sedan just lagt en slinga som en kund själv köpt och gjort precis som man ska göra med mätningar och annat men när slingan la av efter ett halvårstid så åkte de på att ersätta hela badrummet som var tvunget att göras om så därför gör de aldrig sådant igen.
Jag vet att det finns företag som låter andra tätskikta badrummet för att de inte har behörighet utan enbart sätter plattorna men jag skulle ALDRIG lägga ett tätskikt i ett badrum och gå i garanti för detta när någon annan sen ska jobba i utrymmet och sätta plattorna...
Hur vet jag att den personen är tillräckligt aktsam om tätskiktet ???
Händer något sen så skulle det bli mig de hänger.
Allt eller inget säger jag bara !!!
Klicka här för att svara