Vi ska sätta in en toalett i källaren, något som borde gjorts när huset byggdes -64.
Men var ska vi ha den?

I tvättstugan, som nås via hallen, finns både avlopp och vatten, men lite halväckligt om man hänger tvätt där?

I matkällaren (som då inte ska innehålla mat), som nås via hallen, finns inget vatten eller avlopp, men ett eget rum för toa.

I pannrummet, som nås via ett förråd, finns vatten och avlopp (naturligtvis). Man måste alltså ta sig genom halva källaren, men toan behöver bara samsas med fjärrvärmeväxlaren.

Det lutar ju åt tvättstugan, får då behöver inget bilas upp, utan bara ansluta på vertikal avloppsstam samt kallvatten.

Har du någon planlösning att dela med dig av? Om det går att skärma av ett nytt eget rum från t.ex. tvättstuga eller pannrum så är det kanske ett helt OK alternativ, men jag skulle inte vilja ha en toalettstol mitt inne i mitt pannrum eller tvättstuga!

Regla upp en vägg med stålreglar eller mura med block. Som tidigare sagt i tråden, ingen vill ha en toalettstol i ett rum som används till annat, man vill kunna gå in och stänga om sig samt slippa att ev bieffekter av besöket sprider sig...

Bila går för övrigt ganska bra om du hyr en rejäl bilmaskin.

GetInline.aspx

• planlk.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag hade valt matkällaren alla gånger. Känns mer "riktigt" med ett eget toalettutrymme.

Var är den vertikala avloppsstammen placerad i tvättstugan? Sitter det bra till så kanske du inte behöver bila upp golv för att koppla på ett avstick som går genom väggen i till matkällaren.

Avloppstammen sitter i vänstra nedre hörnet i tvättstugan, så det blir lite lurigt mot matkällaren.

Tanken är att bygga ett avslappningsrum med bastu och dusch också. Sätter man toan i pannrummet (som passar bra eftersom det bara sitter en liten platt fjärrvärmeväxlare där) så kan man bygga avslappningsrum utanför. Annars funderar vi på att nyttja hela gillestugan och då behöver vi bygga väggar för toa och bila upp hela golvet och dra massa vatten överallt också. Men det är det väl värt när man ändå håller på.

Vi och 200+ medlemmar i vår bostadsrättsförening har alla vars en kombinerad toa och tvättstuga och jag har inte ens reflekterat över ev. problem med att göra sina behov i samma rum man tvättar i. Jag kan inte se vad som är problemet, så länge ventilation fungerar så är det väl ett i-landsproblem?

Skickat från mig...

Jag gissar att det finns minst 100 000 människor i Sverige som har tvättmaskin och toastol i samma rum utan att det är något stort problem.

Majoriteten av alla nya(från 90-tal och framåt) flerfamiljshus saknas gemensam tvättstuga och det är nog ovanligt att man har en helt separat tvättstuga uppe i lgh.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.