Skall lägga skiffer med klovyta i badrummet. Eftersom plattorna är något ojämna samt skiljer i tjocklek undrar jag vad man skall sätta dom i. Plattsättaren verkar inte ha så mycket erfarenhet men säger att vanligt fix inte funkar eftersom man inte kan "trycka ner" plattorna i fixet. Någon som har koll på hur man bör göra?

Titta på Ardex hemsida. jag har för mig att jag såg antingen en produkt för ändamålet, eller en monteringsanvsning där. Jag var då ute efter fix för jämna plattor utomhus, så jag tittade inte så noga på den delen.

S
om du redan köpt plattor och fix på ett ställe borde dom sagt åt dig.

du skall ha speciall fix till natursten. för att fixet ej ska blödda igenom.
så klart har en oerfaren ej koll på allt. och bra att han sa till.
ardex har fix till detta mesta.

Och, tack för tipsen! Jag har ordnat skiffret själv, menplattsättaren ordnar material för att sätta dem.

X32 har jag för mig att ardex fixet heter

med det kan man lägga tjocka lager

Såg korrekt ut - verkar vara precis vad jag behöver. Får kolla om den funkar med den våtrumsmatta TarkoDry Floor som ligger i botten...

Plattsättaren sa ifrån i alla fall - han hade aldrig gjort det förut. Ärligt!

S
får hoppas han lägger det snyggt sen

Det blir inte han - han ville ju inte. Verkar dock kört. X32 är inte godkänt, och en av förutsättningarna verkar vara så kallade tunnskiktskonstruktioner på plastmattor som tätskikt, och uppenbarligen är inte detta en sådan.

Får försöka se om jag kan få tag på andra, kalibrerade plattor istället. Surt eftersom jag har väntat länge på skiffret :(

krillek: ring ardex teknisk support på måndag och fråga
jag skulle tro att det räknas som tunnskikt... annars lägger man ju i bruk som är 2-3cm tjock

S
har du tänkt ha skiffer på golvet och sedan plastmatta på väggarna?
vad menar du ej godkänd?

Kolla in ardex tjockbäddsmetoden

SBH skrev:
har du tänkt ha skiffer på golvet och sedan plastmatta på väggarna?
vad menar du ej godkänd?
Jag har alltså tätskikt i form av plastmatta TarkoDry Floor på golvet och TarkoDry Wall på väggarna. Väggarna skall kaklas och jag hade som sagt tänkt skiffer på golvet. Tittar man på GVK så är inte Ardex X32 upptaget på listan över godkända fästmassor. Möjligen kan någon av de andra fästmassorna fungera, men jag reagerade på begreppet tunnskiktskonstruktion, men jag tar ett snack med Ardex på måndag.

Vante skrev:
Kolla in ardex tjockbäddsmetoden
Som sagt, den metoden eller rättare sagt fästmassan X32 verkar inte vara ok ihop med plastmatta som tätskikt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.