4 403 läst ·
12 svar
4k läst
12 svar
Fix för ojämn natursten?
Skall lägga skiffer med klovyta i badrummet. Eftersom plattorna är något ojämna samt skiljer i tjocklek undrar jag vad man skall sätta dom i. Plattsättaren verkar inte ha så mycket erfarenhet men säger att vanligt fix inte funkar eftersom man inte kan "trycka ner" plattorna i fixet. Någon som har koll på hur man bör göra?
Moderator
· Stockholm
· 57 876 inlägg
Titta på Ardex hemsida. jag har för mig att jag såg antingen en produkt för ändamålet, eller en monteringsanvsning där. Jag var då ute efter fix för jämna plattor utomhus, så jag tittade inte så noga på den delen.
Såg korrekt ut - verkar vara precis vad jag behöver. Får kolla om den funkar med den våtrumsmatta TarkoDry Floor som ligger i botten...
Plattsättaren sa ifrån i alla fall - han hade aldrig gjort det förut. Ärligt!
Plattsättaren sa ifrån i alla fall - han hade aldrig gjort det förut. Ärligt!
Det blir inte han - han ville ju inte. Verkar dock kört. X32 är inte godkänt, och en av förutsättningarna verkar vara så kallade tunnskiktskonstruktioner på plastmattor som tätskikt, och uppenbarligen är inte detta en sådan.
Får försöka se om jag kan få tag på andra, kalibrerade plattor istället. Surt eftersom jag har väntat länge på skiffret
Får försöka se om jag kan få tag på andra, kalibrerade plattor istället. Surt eftersom jag har väntat länge på skiffret
Jag har alltså tätskikt i form av plastmatta TarkoDry Floor på golvet och TarkoDry Wall på väggarna. Väggarna skall kaklas och jag hade som sagt tänkt skiffer på golvet. Tittar man på GVK så är inte Ardex X32 upptaget på listan över godkända fästmassor. Möjligen kan någon av de andra fästmassorna fungera, men jag reagerade på begreppet tunnskiktskonstruktion, men jag tar ett snack med Ardex på måndag.SBH skrev:
Klicka här för att svara