2 718 läst ·
16 svar
3k läst
16 svar
Sätta in badkaret
Sida 1 av 2
Hejsan!
Jag har ett badkar nere i källaren som aldrig har använts. Nu vill jag ta upp den och sätta in i badrummet. Jag undrar om man måste byta ut duschblandaren som sitter fast i väggen mot en badkarsblandare. Eller går det bra att använda duschblandaren med badkaret?
Jag antar att man måste ha ett avloppsrör också mellan badkaret och avloppet. Stämmer det?
Jag har ett badkar nere i källaren som aldrig har använts. Nu vill jag ta upp den och sätta in i badrummet. Jag undrar om man måste byta ut duschblandaren som sitter fast i väggen mot en badkarsblandare. Eller går det bra att använda duschblandaren med badkaret?
Jag antar att man måste ha ett avloppsrör också mellan badkaret och avloppet. Stämmer det?
Klart du måste ha ett avlopp mellan badkaret och brunnen, resultatet är annars översvämning!
Ett standard badkar har ett 32mm avlopp mellan bad och GB! Hålsågning i brunns-gallret krävs!
Samtidigt beror det på vilken blandare du har, kan man montera en pip med dragomkastare eller inte? En bild på blandaren underlättar i detta fallet...
Ett standard badkar har ett 32mm avlopp mellan bad och GB! Hålsågning i brunns-gallret krävs!
Samtidigt beror det på vilken blandare du har, kan man montera en pip med dragomkastare eller inte? En bild på blandaren underlättar i detta fallet...
Det var det jag trodde också. Men det känns ju lite onödigt att såga sönder gallret ifall man vill byta tillbaka någon gång.
Men ungefär så här ser den ut http://www.fmmattsson.se/Badkars-oc...landare/9000/9000-duschblandare/9000-160-cc-/ , tror nästan att det kan vara den men är inte helt säker. Det är en FM Mattson iaf.
Men ungefär så här ser den ut http://www.fmmattsson.se/Badkars-oc...landare/9000/9000-duschblandare/9000-160-cc-/ , tror nästan att det kan vara den men är inte helt säker. Det är en FM Mattson iaf.
ett nytt galler kan du ju alltid köpa, eller så köper du ett galler med urtag
en rörmockare kan nog bocka till en pip som passar till blandaren, men du blir ju utan handdusch då...
annars köper du en badkarsblandare och byter till den
en rörmockare kan nog bocka till en pip som passar till blandaren, men du blir ju utan handdusch då...
annars köper du en badkarsblandare och byter till den
Jag vill ju använda duschen som den är. Men ibland kan det vara skönt med ett bad.
Alltså, MÅSTE man ha en badkarsblandare?
Alltså, MÅSTE man ha en badkarsblandare?
Nej du måste inte ha badkarsblandare!!!
På jobbet använder vi oss av följande kombo när kund vill ha badkar:
Standard-blandare - duschanslutning nedåt (FMM på bygget - men det spelar ingen roll så länge dusch-anslutning är dedåt!!!)
Duschomkastare Mora - RSK 834 48 58

FMM Nippel M26xM26 RSK 859 15 06

PIP FMM RSK 815 40 25

På detta sättet behöver du inte byta blandare för att få badkar.......
På jobbet använder vi oss av följande kombo när kund vill ha badkar:
Standard-blandare - duschanslutning nedåt (FMM på bygget - men det spelar ingen roll så länge dusch-anslutning är dedåt!!!)
Duschomkastare Mora - RSK 834 48 58

FMM Nippel M26xM26 RSK 859 15 06

PIP FMM RSK 815 40 25

På detta sättet behöver du inte byta blandare för att få badkar.......
Redigerat:
Verkar praktiskt att inte behöva byta blandare. Inte för att jag förstår så mycket av ritningen. Men hur mycket kostar ett sånt där paket?
Förstår inte vad man ska ha PIP:en till.
Ah...smidigt.
Det kanske ligger en badkarsblandare i källaren också, så då kanske jag inte behöver pipen. Fast då behöver jag säkert något annat.
Det kanske ligger en badkarsblandare i källaren också, så då kanske jag inte behöver pipen. Fast då behöver jag säkert något annat.
Eller så köper du någon häftig blandare. Tar den ohändige 10min att byta.
Det enda man ska tänka på är avståndet mellan centrum på kall o varmvattenrören, dom är antingen 150 eller 160mm.
http://www.rinkabyror.se/artiklar/badrum-och-toalett/blandare-2/badkarsblandare/?listorder=pop
Det enda man ska tänka på är avståndet mellan centrum på kall o varmvattenrören, dom är antingen 150 eller 160mm.
http://www.rinkabyror.se/artiklar/badrum-och-toalett/blandare-2/badkarsblandare/?listorder=pop
Avståndet är 140mm mellan innerkanterna av vattenrören och 170mm mellan ytterkanterna av vattenrören.
Vänstersidan på respektive rör är avståndet 158mm.