Hej!

Bakgrund:
Har idag en tomt med hus och tillhörande lillstuga, uppfört tidigt 30-tal. Tidigare har det bara funnit tillgång till gemensamt torrdass. Men nu har äntligen kommunen fått lite fart och det ska grävas kommunalt avlopp. Visserligen har jag hört detta från grannarna i åratal men nu verkar det som det äntligen är på G (iaf inom något år). När det sedan är klart är tanken att vi ska ansluta och ha ett riktigt badrum med allt vad det innebär. Vatten och egen brunn finns sedan tidigare.

Tankarna har varit många, ett alternativ hade att ha ett badrum inne i huset. Det finns dessvärre ingen bra lösning för det då de rum som finns idag är upptagna av andra saker samt att att bygga på huset skulle förstöra husets utseende, samt att man måste isf gå via sovrummet för att ta sig till toan. Jag vill behålla så mycket av det ursprungliga som möjligt (bortsett från att det inte är kul att gå på torrdass med ficklampa mitt i natten ;) ). Dessutom hade det behövts två separata badrum, ett för respektive byggnad.

Därför har jag bestämt mig för att bygga ett fristående badrum (friggebod) som båda byggnaderna kan använda.

Jag:
En kille på 28år. Har ingen tidigare erfarenhet av bygg och större projekt. Har dock hjälpt min far med tex tapetsering, isolering, renoveringen, målning och daglig drift. Men har ingen utbildning i grunden. Däremot är jag driftig, lätt för att lära mig och vet vad jag vill ha :) Då min far är till åren kommen så är tanken att jag mer och mer ska ta över arbetet på huset.

Friggeboden:
Då jag inte har jätte mycket byggexpertis sedan tidigare så är jag inte säkert på att det bästa är att bygga den helt från grunden. Tror det skulle bli ett för stort jobb till att börja med. Det verkar finnas många friggebodar av "halvfabrikat" där man får en byggsats och på IKEA vis ska sätta ihop den. Det verkar inte vara allt för avancerat. Jag har suttit och kollat runt på nätet i ett par dagar nu och jag hittar verkligen ingen som jag tycker passar. Det största problemet jag har är att jag vill dela av friggeboden i två delar. I den ena delen ska det finnas duschkabin, toa, handfat, tvättmaskin mm. I den andra vill jag ha varmvattenberedaren mm. Den står idag mycket olägligt i farstun.

Då en friggebod får vara 15kvm vill jag gärna dela upp på 11-4 eller 10-5 beroende på hur mycket plats jag behöver för respektive grejer. Bifogar några bilder på hur jag hade tänkt att det kunde se ut. Satt och lullade med min iPad och försökte skissa på en planlösning. Jag vet att det är den totala byggarean som inte får överskrida 15kvm. På mina bilder så är det de inre måtten som är 15kvm. Har också satt ut lite attiraljer för att det inte ska se så tomt ut. Detta är inte på något sätt det slutgiltiga men ville få en hum om hur det kan tänkas se ut och få bollen i rullning lite grann. Det jag kallar VVSrum på mina bilder är där varmvattenberedaren ska stå. Kom inte på något bättre namn bara.

Jag har läst en del ang. bestämmelser på boverkets hemsida. Det juridiska gällande strandskydd och liknande har jag bra koll på. Behöver mer tips och byggidéer.

Några frågor och funderingar:

***Vart kan man vända sig för att få en specialbeställd byggsats? Gärna en länk till ett företag där man kanske kan designa den själv via webbaserat CAD program.

***Är det något speciellt jag bör tänka på innan jag sätter i gång? Någon som har erfarenhet av liknande projekt eller badrum generellt? Ni får gärna komma tips och idéer. Allt är välkommet.

***Ska ringa försäkringsbolaget och höra med dem hur de ställer sig till att man gör jobbet själv kontra om en fackman gör det. Helst vill jag göra så mycket som möjligt själv. Men det kanske påverkar premien eller inte täcker ev. skador som kan uppkomma. Tror ni att man kan göra jobbet själv och ett ombud från BKR, GKV eller fackman kommer och inspekterar och godkänner?

***Tror ni att det blir är något problem att bygga friggeboden och fixa allt innan avloppet är klart? Det kommer absolut bli ett avlopp det vet jag, däremot är det mycket papper som ska flyttas fram och tillbaka på olika skrivbord innan det skrider till verket. Kommunen gräver fram till tomtgränsen. Därefter får man gräva själv. Om friggeboden står färdig och jag bara kopplar ihop alla grejer när kommunen får tummen ur så borde det väl inte innebära några problem?

***Just nu fokuserar jag mer på själva byggnaden i sig. Därefter tänker jag på hur den ska se ut inuti. Är det något speciellt man bör tänka på när man uppför den, tex vart avloppet ska vara, vart pumpen ska stå. Eller kan man alltid lösa sådant i efterhand när själva byggnaden är på plats?

***Min plan är att det ska stå klart innan året är slut. Är det ett för kort tidsspann för ett projekt som detta?

Tack på förhand!

Magnus

• bild 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild 2.jpg
    Skapa konto
  • bild 3.jpg
    Skapa konto
  • bild 4.jpg
    Skapa konto
  • bild 5.jpg
    Skapa konto
Varför skall du förstöra yta genom att ha en avdelande vägg? Varför kan inte VVB stå i Badrummet? Som du gjort nu måste du ha 2 frostvakter om du vill ha vattnet på på vintern.

Skulle tippa på att du aldrig får tag på en specialdesignad friggebod i byggsats. Bättre att hitta en snickare som kan bygga en i lösvirke efter dina skisser.

Skall du ha VVS i så satsa på en rejäl grund så du slipper sättningar i stugan. Tänk på ventilation å fukt.

@Noseone - Finns bara två anledningar till att jag vill ha det avdelat. Det ena är att lillstugan ibland hyrs ut och jag då inte vill ha tex småbarn som pillar på grejer. Skulle de pilla på något och deras föräldrar inte vet hur de ska åtgärda det innebär det att jag måste åka dit - om jag inte redan är på plats - för att fixa det. Det andra och det mest väsentliga är att det blir snyggare rent estetiskt om det inte står VVB och sådant breve toan. Man kan visserligen bygga in den i en typ "garderob" men om man behöver expandera eller byta ut till annat i framtiden känns det som det blir merjobb. Ett separat rum på 4kvm borde räcka för för ev framtida ändringar.

Har inte så stor praktisk erfarenhet mellan skillnaden på element och frostvakter. Har läst lite nu i dagarna och frostvakterna verkar dra mindre energi. Så sådana blir det absolut. Vad jag kunde hitta på nätet så var de inte speciellt dyra, 300-800kr/st. Vanligtvis brukar vi inte vara där på vintern men då jag förmodligen kommer ha kakel/klinkers i badrummet så är det ingen dum idé att ha sådana ändå och låta dem stå på under vinterhalvåret.

Skulle du säga att det är bra att gjuta en hel cementgrund som friggeboden står på eller räcker det med "stöttepelare" som gör samma sak. Typ "cementklossar/cylindrar" 15-25cm i diameter placerade under byggnaden på utvalda platser. (Kan inga direkta fackuttryck men hoppas du förstår vad jag menar ändå :) )

@ceson - Tack för länken. Har kontaktat dem :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.