Är det någon som testat den nya avlånga golvbrunnen som Purus har lanserat?
Den heter typ "Purus Line 300". Se länk Purusline

Den är skitsnygg men jag är lite så där skeptisk eftersom den e ny... Men designen är ju kalas rolig! Känns dock som att monteringen när man gjuter i en betongplatta kan bli ganska krånglig. Det krävs ju "verkligen" att de blir rakt när man gjuter. Till skillnad från en rund "vanlig" brunn där det inte perverkar lite mkt om den sitter "lite snett" så att säga...

Jag önskar gärna synpunkter och helst egna erfarenheter. Lite sugen på den här brunnen.

//DVE
 
Åhhh. Om jag ändå hade sett den där när jag gjorde om. Har letat efter nåt liknande. Hur snygg som helst.

Så, tyvärr inga erfarenheter. Jag kunde dock inte hindra mig själv från att uppmuntra till att prova.

Som du själv antyder. Monteringen kan bli knepig. Det är nog viktigt att den blir rak.

Varför har dom inte gjort en rund brunn under, och sedan haft en avlång ovandel, typ slukrist, som ansluter till den. Ungefär om en förhöjningsring gör.
 
Hehe, jag tycker det är lite (o)roande att det finns folk som går igång på golvbrunnar.... :-)
 
Vi har en UNIDRAIN brunn i vårt badrum. Den funkar bra och är snygg som få. Det finns bider på hur det ser ut hos oss på vår sida. Det är viktigt att man följer monteringsanvisningarna noga, framförallt om man har träbjälklag. I övrigt, inga bekymmer.
 
Unidrain är såvitt jag vet fortfarande inte typgodkänd för anslutning till vätskebaserade tätskikt. Det går alltså inte att göra en PER-godkänd konstruktion med en Unidrain-brunn.
 
Borde kanske skriva detta i ny tråd, men tanken är densamma. Jag blev lite fast i tanken på golvbrunn i annan design än den vanliga.

Finns det några krav/riktlinjer om hur stor slukristen får vara i förhållande till själva brunnen? Alltså om man har en vanlig brunn under på sedvanligt sätt, med manschett, tätskikt och klämring, och sedan har en rist som är väsentligt större än brunnen?

jon_h skrev:
Unidrain är såvitt jag vet fortfarande inte typgodkänd för anslutning till vätskebaserade tätskikt. Det går alltså inte att göra en PER-godkänd konstruktion med en Unidrain-brunn.
 
it-snubben skrev:
Finns det några krav/riktlinjer om hur stor slukristen får vara i förhållande till själva brunnen? Alltså om man har en vanlig brunn under på sedvanligt sätt, med manschett, tätskikt och klämring, och sedan har en rist som är väsentligt större än brunnen?
Finns inga krav där. Man får ha vilken slukrist man vill.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.