1 274 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Vattenburen golvvärme samt eluppvärmt i samma yta?
Hej
Skall strax börja med renoveringen av badrummet och skall lägga ned vattenburen golvvärme då jag har bergvärme. Ytan är ca 12 kvm och det skall stå en dusch+ badkar wc och två handfat. 2 väggar är kalla ytterväggar (murat vägg med puts utvändigt och ingen isolering)
Har också tänkt sätta in en fuktstyrd PAX-fläkt för att få ut fukten.
Då bergvärmen endast går igång efter utomhustemperaturen så har jag funderat att även lägga in en kabel med elvärme i golvet som en egen slinga "inte emot den vattenburna" som man kan slå på efter behov. Har någon testat denna idé?
Skall strax börja med renoveringen av badrummet och skall lägga ned vattenburen golvvärme då jag har bergvärme. Ytan är ca 12 kvm och det skall stå en dusch+ badkar wc och två handfat. 2 väggar är kalla ytterväggar (murat vägg med puts utvändigt och ingen isolering)
Har också tänkt sätta in en fuktstyrd PAX-fläkt för att få ut fukten.
Då bergvärmen endast går igång efter utomhustemperaturen så har jag funderat att även lägga in en kabel med elvärme i golvet som en egen slinga "inte emot den vattenburna" som man kan slå på efter behov. Har någon testat denna idé?
Japp, jag lade i dubbla system (vattenburet, dock ej från bvp, och elslinga) just för att kunna värma upp golvet även under sommaren om det skulle behövas. I mitt fall var det dock i en källare och bara ca 6 kvm, två väggar var ytterväggar. Även jag har en fuktstyrd PAX-fläkt som drar igång varje gång man duschar.
Med facit i hand så körde jag elslingan ungefär 1 vecka förra sommaren (och inte alls än så länge denna sommar). Men det känns ändå OK att ha et backup-system, 6 kvm elslinga kostade ju inte så mycket i material.
Med facit i hand så körde jag elslingan ungefär 1 vecka förra sommaren (och inte alls än så länge denna sommar). Men det känns ändå OK att ha et backup-system, 6 kvm elslinga kostade ju inte så mycket i material.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Varför inte bara sätta dit en typ av "LK Heater 350" för sommardriften?!
Och om man inte gillar LK:s system finns denna komfortvärme hos dom flesta leverantörerna....
Då slipper man ju elslingan ingjuten i golvet. Känns som det är mindre som kan gå fel...... Men det kanske bara är jag som är överkänslig när något är enkelt??!!?! :x
Och om man inte gillar LK:s system finns denna komfortvärme hos dom flesta leverantörerna....
Då slipper man ju elslingan ingjuten i golvet. Känns som det är mindre som kan gå fel...... Men det kanske bara är jag som är överkänslig när något är enkelt??!!?! :x
Ok, bra att det fungerade för dig "och' inte kördes mer än en vecka =)b8q skrev:Japp, jag lade i dubbla system (vattenburet, dock ej från bvp, och elslinga) just för att kunna värma upp golvet även under sommaren om det skulle behövas. I mitt fall var det dock i en källare och bara ca 6 kvm, två väggar var ytterväggar. Även jag har en fuktstyrd PAX-fläkt som drar igång varje gång man duschar.
Lade du den enligt något specifikt mönster, typ följde den den andra slingan, eller hade du ett mellanrum dem emellan?
Det verkar vara ett bra alternativ, men det kändes som om "mer" som kan gå fel istället för en ganska enkel elslinga =)krilleman_215 skrev:Varför inte bara sätta dit en typ av "LK Heater 350" för sommardriften?!
Då slipper man ju elslingan ingjuten i golvet. Känns som det är mindre som kan gå fel...... Men det kanske bara är jag som är överkänslig när något är enkelt??!!?! :x![]()
Nej, vattenslingan ligger ingjuten i nederdelen av betongplattan (10 cm betong), medan elslingan ligger uppe i flytspacklet. De följer inte varandra.sy97jgu skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden