Hej

Skall strax börja med renoveringen av badrummet och skall lägga ned vattenburen golvvärme då jag har bergvärme. Ytan är ca 12 kvm och det skall stå en dusch+ badkar wc och två handfat. 2 väggar är kalla ytterväggar (murat vägg med puts utvändigt och ingen isolering)
Har också tänkt sätta in en fuktstyrd PAX-fläkt för att få ut fukten.

Då bergvärmen endast går igång efter utomhustemperaturen så har jag funderat att även lägga in en kabel med elvärme i golvet som en egen slinga "inte emot den vattenburna" som man kan slå på efter behov. Har någon testat denna idé?

Japp, jag lade i dubbla system (vattenburet, dock ej från bvp, och elslinga) just för att kunna värma upp golvet även under sommaren om det skulle behövas. I mitt fall var det dock i en källare och bara ca 6 kvm, två väggar var ytterväggar. Även jag har en fuktstyrd PAX-fläkt som drar igång varje gång man duschar.

Med facit i hand så körde jag elslingan ungefär 1 vecka förra sommaren (och inte alls än så länge denna sommar). Men det känns ändå OK att ha et backup-system, 6 kvm elslinga kostade ju inte så mycket i material.

Krilleman
Varför inte bara sätta dit en typ av "LK Heater 350" för sommardriften?!

Och om man inte gillar LK:s system finns denna komfortvärme hos dom flesta leverantörerna....

Då slipper man ju elslingan ingjuten i golvet. Känns som det är mindre som kan gå fel...... Men det kanske bara är jag som är överkänslig när något är enkelt??!!?! :x:cool:

b8q skrev:
Japp, jag lade i dubbla system (vattenburet, dock ej från bvp, och elslinga) just för att kunna värma upp golvet även under sommaren om det skulle behövas. I mitt fall var det dock i en källare och bara ca 6 kvm, två väggar var ytterväggar. Även jag har en fuktstyrd PAX-fläkt som drar igång varje gång man duschar.

Med facit i hand så körde jag elslingan ungefär 1 vecka förra sommaren (och inte alls än så länge denna sommar). Men det känns ändå OK att ha et backup-system, 6 kvm elslinga kostade ju inte så mycket i material.
Ok, bra att det fungerade för dig "och' inte kördes mer än en vecka =)
Lade du den enligt något specifikt mönster, typ följde den den andra slingan, eller hade du ett mellanrum dem emellan?

krilleman_215 skrev:
Varför inte bara sätta dit en typ av "LK Heater 350" för sommardriften?!

Och om man inte gillar LK:s system finns denna komfortvärme hos dom flesta leverantörerna....

Då slipper man ju elslingan ingjuten i golvet. Känns som det är mindre som kan gå fel...... Men det kanske bara är jag som är överkänslig när något är enkelt??!!?! :x:cool:
Det verkar vara ett bra alternativ, men det kändes som om "mer" som kan gå fel istället för en ganska enkel elslinga =)

Krilleman
Elslinga i all ära, men slangen ska du ju lägga oavsett, och det som är fördelen är att du bara just monterar en värmare i fördelaren, enkelt enligt mig.

sy97jgu skrev:
Ok, bra att det fungerade för dig "och' inte kördes mer än en vecka =)
Lade du den enligt något specifikt mönster, typ följde den den andra slingan, eller hade du ett mellanrum dem emellan?
Nej, vattenslingan ligger ingjuten i nederdelen av betongplattan (10 cm betong), medan elslingan ligger uppe i flytspacklet. De följer inte varandra.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.