5 062 läst ·
9 svar
5k läst
9 svar
Våtrumsskiva, förslag på märke?
Medlem
· Västra Götaland
· 509 inlägg
Har ju iof inte så mycket med badrum att göra men tror expertisen finns här.
Jag ska bygga ny flybridge till båten och när jag nyss var i Norge så visade nån mig en bit av Litex våtrumsskiva. Nån typ av "divinycel" med glasfiber på varje sida, mycket lätt och formstabil. Denna typ av skiva skulle fungera perfekt som distansmaterial att plasta på, men tydligen kostar Litex en del.
Finns det nåt liknande i svenska handeln, ca 12-13 mm tjockt och 600x2440?
När jag googlade hittade jag nåt som liknade och som heter BACboard, nån som vet mer om den? Och var i Göteborgstrakten man får tag på denna typ av skivor?
Jag ska bygga ny flybridge till båten och när jag nyss var i Norge så visade nån mig en bit av Litex våtrumsskiva. Nån typ av "divinycel" med glasfiber på varje sida, mycket lätt och formstabil. Denna typ av skiva skulle fungera perfekt som distansmaterial att plasta på, men tydligen kostar Litex en del.
Finns det nåt liknande i svenska handeln, ca 12-13 mm tjockt och 600x2440?
När jag googlade hittade jag nåt som liknade och som heter BACboard, nån som vet mer om den? Och var i Göteborgstrakten man får tag på denna typ av skivor?
Medlem
· Västra Götaland
· 509 inlägg
Kollade på nätet och fann en film om Jackon, är den typen av skivor jag är ute efter.
Såg ut att vara lite rugglig, vet du om det är grovt mönster på den?
Litexen var helt slät men det går ju att bredspackla Jackonen lite innan man plastar.
XL-bygg i Trollhättan ska tydligen ha Jackon så jag får la åka upp och kolla. Iaf var det inte så farligt pris med 357:-/skiva... Litex var jag tvungen att minst köpa 10 skivor av och de gick på runt 700:- skivan.
Såg ut att vara lite rugglig, vet du om det är grovt mönster på den?
Litexen var helt slät men det går ju att bredspackla Jackonen lite innan man plastar.
XL-bygg i Trollhättan ska tydligen ha Jackon så jag får la åka upp och kolla. Iaf var det inte så farligt pris med 357:-/skiva... Litex var jag tvungen att minst köpa 10 skivor av och de gick på runt 700:- skivan.
Den är ganska redigt ojämn tycker jag nog
Medlem
· Västra Götaland
· 509 inlägg
Var rädd för det, Bauhaus hade nåt som heter Do It designplatte och den är ganska skrovlig. Är väl en liknande som Jackons kanske.
Pratade med Beijer, Litex går visst på mer än jag anade. 1030:-/skiva:wow:
Så då är det nog värt att spackla Jackon iaf....
Pratade med Beijer, Litex går visst på mer än jag anade. 1030:-/skiva:wow:
Så då är det nog värt att spackla Jackon iaf....
Medlem
· Västra Götaland
· 509 inlägg
BACboard ser ju bra ut, men hittar ingen info om återförsäljare, får maila de och höra. Ser att de håller till i Vara och det är inte långt härifrån.
Har du erfarenhet av BACboard? Har den slät yta?
Har du erfarenhet av BACboard? Har den slät yta?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Vad som är "slät yta" är ju lite relativt... 
LIP-board är slätare i ytan tycker jag.
BAC-boarden är ju typ rutig med 5x5mm stora rutor i "armeringen" som ligger i ytskiktet.
Stigs Kakel säljer den med största sannolikhet för jag handlar själv med Kakelcentralen i Malmö och de har den bl.a...
http://kakeldaxgruppen.se/
LIP-board är slätare i ytan tycker jag.
BAC-boarden är ju typ rutig med 5x5mm stora rutor i "armeringen" som ligger i ytskiktet.
Stigs Kakel säljer den med största sannolikhet för jag handlar själv med Kakelcentralen i Malmö och de har den bl.a...
http://kakeldaxgruppen.se/
Medlem
· Västra Götaland
· 509 inlägg
Tack för tipsen, Stigs kakel hade BACboard.
Inte alls lika grov i ytan som den som Bauhaus har men inte lika slät som Litex. Som ett grövre tyg ungefär, kommer att funka görbra. Och väldigt bra pris, 159:- skivan för 12,5x600x2500 gör ju att man kan testa lite utan att vara rädd för att göra bort sig helt.
Inte alls lika grov i ytan som den som Bauhaus har men inte lika slät som Litex. Som ett grövre tyg ungefär, kommer att funka görbra. Och väldigt bra pris, 159:- skivan för 12,5x600x2500 gör ju att man kan testa lite utan att vara rädd för att göra bort sig helt.
Klicka här för att svara