Hej

Vi ska renovera vårt badrum i huset som vi har köpt som är från -65. Vi har haft flera rörmokare som varit och tittat och alla ger olika råd/förslag på hur vi ska göra. I dag så går allt vatten i vägg och radiator vattnet kommer från golvet. Badrummet ligger på undervågen i en sutterängvilla och golv/väggar/tak är i betong. Vi har en bidé som ska tas bort och vi måste flytta golvbrunn samt kran som är anppasat för badkar, vi kommer att ha en dusch istället.

Nu till några frågor:

- Hur mycket måste man bila upp när man byter golvbrunn samt byter toalett?
- Hur gör man med vattenrör om allt idag går i väggen?
- Om man byter till utanpåliggande vattenrör `hur mycket måste man ta bort av de gammla?

Znille skrev:
Hej

Vi ska renovera vårt badrum i huset som vi har köpt som är från -65. Vi har haft flera rörmokare som varit och tittat och alla ger olika råd/förslag på hur vi ska göra. I dag så går allt vatten i vägg och radiator vattnet kommer från golvet. Badrummet ligger på undervågen i en sutterängvilla och golv/väggar/tak är i betong. Vi har en bidé som ska tas bort och vi måste flytta golvbrunn samt kran som är anppasat för badkar, vi kommer att ha en dusch istället.

Nu till några frågor:
- Hur mycket måste man bila upp när man byter golvbrunn samt byter toalett?
Så länge man inte tänker bila ur allt, isolera, lägga golvvärme etc så räcker det antagligen att bila där brunnen och toaletten skall komma upp, samt "fågelvägen" till avloppsstammen. Samt att bila upp och plocka bort de rör som inte skall användas så att man kan plugga/byta rördelar på lämlpligt ställe. Svårt att beskriva mer utan en ritning på befintlig installation och hur det är tänkt bli i framtiden

- Hur gör man med vattenrör om allt idag går i väggen?
Går allt vatten i väggarna idag så kan det ju vara svårt att hitta en punkt där du kan skarva på nya rör eftersom man inte får ha dolda skarvar. En möjlighet är ju att öppna väggen där vattnet kommer in (förutsatt att allt i badrummet kommer in på samma ställe), sätta en fördelningsbox/inspektionslucka där man skarvar och sen fortsätta med utanpåliggande eller infällt

- Om man byter till utanpåliggande vattenrör hur mycket måste man ta bort av de gammla?
Egentligen allt, eller i alla fall väldigt nära huvudstammen, man skall inte ha outnyttjade avstick, och pluggar du ett rör inne i väggen och täcker det så får man ju en dold skarv/kopplingspunkt. Kan du däremot kapa och plugga kopplingen någonstans i början så behöver du ju inte plocka ut röret ur väggen utan det "döda" tomma röret kan ju ligga kvar.

Tack för svar,

Min tanke har ju varit att ta bort alla vattenrör som går i väggar fram till där de går in i badrummet och ersätta med utanpåliggande men vet inte riktigt vart jag ska skarva på. Om man inte får ha skarvar i väggen så går det ju inte att renovera utan att ta bort alla rör fram till pannan (eftersom allt går i väggar/golv) Så det där med en inspektionslucka var ju smart, det hade jag inte tänkt på.

Znille skrev:
Tack för svar,

Min tanke har ju varit att ta bort alla vattenrör som går i väggar fram till där de går in i badrummet och ersätta med utanpåliggande men vet inte riktigt vart jag ska skarva på. Om man inte får ha skarvar i väggen så går det ju inte att renovera utan att ta bort alla rör fram till pannan (eftersom allt går i väggar/golv) Så det där med en inspektionslucka var ju smart, det hade jag inte tänkt på.
Men kommer du inte åt rören "bakom" badrummet då? Jag skarvade precis bakom, sen går man genom väggen med hela rör. Men annars är ju inspektionslucka en lösning.

Förklara gärna mer hur du tänker.

Jag har funderat på att dra helt nya rör direkt från värmepumpen men det blir en väldigt lång sträcka då pannrummet ligger i andra änden av huset. Men då kvarstår ju fortfarande problemet att de nuvarande vattenrören i väggen kommer finnas kvar, de går i husets väggar enda fram till värmepumpen.

OK, går vattenrören dolda, hela vägen från "källan" ut till kopplingspunkterna för t.ex. blandare i badrummet så finns det nog bara tre vägar som jag direkt ser som möjliga. Andra läsare kanske har lite andra tips.

1. Som du säger. Nya rör hela vägen
2. Vad angränsar till badrummet? Finns det något förråd? Tvättstuga eller annat på andra sidan, då kan du se om du kan bila loss rören på den sidan, och börja nya rören därifrån in genom väggen, sen i badrummet fördelar du ut med utanpåliggande rör.
3. HItta den inkommande punkten i väggen i badrummet, bila loss rören där, sätt skarvar i väggen med fördelare och dra rören dolt. http://www.lksystems.se/sv/LK-Syste...tem/LK-Universal/Produktkatalog/Fordelarskap/

Utan att ha en planritning och nuvarande / tilltänkt dragning så tror jag du har svårt att få mer hjälp

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.