Hej, som topic lyder så har en kakelplatta spruckit bakom den vägghängda toaletten. Det känna som att själva väggen är för "mjuk" och när man sätter sig på toaletten så trycker man plattan så att den senare knäcks. Toaletten ligger inte emot hela vägen så en stackars platta får ta hela trycket.
Är det någon som har ett förslag på lösning
Är det någon som har ett förslag på lösning
Redigerat:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här kan man se att stolen trycker sönder plattan, alltså nästan hela stolens tryck är på denna platta. Finna det någon typ av avlastning man kan göra så att resterande plattor tar trycket.
Har funderat på att knacka bort plattan och sedan dela en platta och göra en fog där sprickan är idag, för att förhindra att nästa platta knäcks. Alltså kakelfogen får ta trycket.
Moderator
· Stockholm
· 57 876 inlägg
Vad finns bakom plattan? Vilken typ av skivor har använts?
Har funderat lite, säg att man sätter dit en ny platta men man jackar ur hörnet där holken trycker och istället lägger man i något som är hårt. Då ligger toaletten och trycker på plattan utan på det hårda. Sen så får man dribbla bort de millimetrar som syns med svart silicon.
Kan det vara nåt?
Kan det vara nåt?
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 322 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 322 inlägg
Instämmer med Nino. Dåligt med fix bakom eller att väggen sviktar. En ytterligare förklaring kan också vara att väggen inte är helt plan/skevar/plattan inte riktigt "livar" med de omkringliggande plattorna så att det blir en punktbelastning på just den plattan som spruckit. I värsta fall sitter kortlingen fel eller är dåligt fastsatt.
Bara att montera ner stolen och kolla. Kolla väggen efter ojämnheter, med tex rätskiva, och knacka bort och byt plattan. Säkrast att dubbellimma den dvs fix både på vägg OCH platta. Spricker den i alla fall kan man nog utgå från att väggen sviktar och då blir det lite jobbigare.
Bara att montera ner stolen och kolla. Kolla väggen efter ojämnheter, med tex rätskiva, och knacka bort och byt plattan. Säkrast att dubbellimma den dvs fix både på vägg OCH platta. Spricker den i alla fall kan man nog utgå från att väggen sviktar och då blir det lite jobbigare.
Uppdatering:
Tog ner stolen och mycket riktigt så var det dåligt med fix bakom plattan. Men jag tog det säkra före det osäkra. Jag skar ut ett "öra" där toaletten knäckte sönder plattan och sitället så limmade jag fast en distans som stolen trycker på. Då jag mätte väldigt noga så blev inte glipan mer än några millimeter och det gick lätt att dribbla bort med svart silicon. Ingen kommer någonsin att se det.
*Ett plus i kanten var att fuktspärren inte gick sönder då plattan släppte väldigt lätt och den släppte som sagt ifrån fixkakan. Jag slipade ner ett par millimeter med Feinen och la på nytt blött fix, både på väggen och på plattan. Det verkar som att det håller, framför allt när när stolen inte trycker plattan.
Tog ner stolen och mycket riktigt så var det dåligt med fix bakom plattan. Men jag tog det säkra före det osäkra. Jag skar ut ett "öra" där toaletten knäckte sönder plattan och sitället så limmade jag fast en distans som stolen trycker på. Då jag mätte väldigt noga så blev inte glipan mer än några millimeter och det gick lätt att dribbla bort med svart silicon. Ingen kommer någonsin att se det.
*Ett plus i kanten var att fuktspärren inte gick sönder då plattan släppte väldigt lätt och den släppte som sagt ifrån fixkakan. Jag slipade ner ett par millimeter med Feinen och la på nytt blött fix, både på väggen och på plattan. Det verkar som att det håller, framför allt när när stolen inte trycker plattan.
Klicka här för att svara