Hej, är ny på forumet men har tittat in när jag sökt efter frågor som kunnat vara av intresse men i detta fall hittar jag ingen info alls på nätet så jag vänder mig till alla vänligt sinnade här ihop om svar eller ett gott råd.

Till frågan -
Jag bor i radhus och väggen mot grannen är dubbelgipsad pga av diverse brandregler har jag fått höra så dessa gipsskivor sitter kvar.
Kruxet är vad och om man får sätta våtrumskiva (wab) mot de kvarvarande gipset eller om det finns någon annan lösning som är bättre?
En del av denna vägg ca 2m kommer att befinna sig i våtzon 1 och väggar och golv ska kaklas och klinkras.
Hittar som sagt ingen info ang vad reglerna säger om kartong gips bakom wab våtrumsskiva.

Hoppas det går att förstå vad jag menar och vore tacksam för råd ;)

Tack på förhand
mvh
Bajdof71

Hej och välkommen

Du hittar inget därför att det hos BKR togs bort regler för bakomvarande skikt och endast regleras för yttre skivan. Så du får absolut ha gips eller tom för den delen en träskiva.

Om du istället väljer att följa GVK så är du fri att välja även kartonggips som yttre skiva.

Med endast gips bakom eller som ytskiva bör du dock vara noga i planeringen så du kortlar överallt där du ska sätta upp saker

Okej och tack så mycket för det snabba svaret ;).

För övrigt kan jag medela att i restrerande badrum blir det en 15mm konstruktions plywood (reglat cc30) och på detta en Fermacell Fibergipsskiva för våtrum (antar att det räcker med 1lager gips), denna gipsskiva kommer även att få klä väggen jag frågade om ovan;).
Vad jag fortfarande funderar på är vilket tätskickt jag ska använda, men det lutar åt en folie i våtzon 1 området.

Hoppas bara rörkillen hinner komma imorgon så jag får veta vad som behövs göras med VV beredarens alla vatten rör som är ingjutna i golvet och kommer att penetrera golvets tätskick där den är placerad. Tyvärr kommer den att bli kvar i badrummet då det inte finns utrymme att ha den någon annanstans :(.

Ja ja tack än en gång för det snabba svaret kinglolle, det uppskattas ska du veta.

Redigerat:
Det var så lite så.

Jag antar att du ska bygga våtrumsväggen enligt säkervatten, om inte så kika på den konstruktionen då den har samma förutsättningar som du ska använda. Trist att råka göra någon detalj fel och därmed inte uppfylla den beprövade konstruktionen.

Jag rekommenderar definitivt att du väljer folie på golv och våtzon 1 på väggarna. Missa inte regeln om våtzon 1 på yttervägg.

Normalt är det ej tillåtet att ha rörgenomföring i golvet men man får göra undantag i sådana fall som ditt om det är onormalt stort jobb att göra annorlunda. Då är det viktigaste att dokumentera ditt undantagsutförande och se till att få tätt med manschetter, läs på och prata med rörmokaren du. Läs hellre en gång för mycket än att det strular i efterhand

Du har så rätt så ;)
Har tittat och läst och ska följa säkervatten rekomenderingarna plus att våtrumsgips och tätskikt av folie som är godkända av både BKR och GVK så är man har sitt på det torra.

Ang VV beredarens rörgenomföringar i golvet som är 10 till antalet (2st kök, 2st vattenutkast, 2st gamla tvättstugan, 2st badrum nere & 2st badrum övreplan) så kommer vi att bila upp och plugga rören som finns i gamla tvättstugan och badrummet nere för att lägga utanpåliggande rör istället, de övriga 6 rören är det värre med men jag hoppas han kommer på någon bra lösning som är acceptabel.

Ha en bra dag ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.