Byggahus.se

Blanda LIP, Kiilto och Casco?

1. M
    Medlem Nivå 3
    Hallå där!

Nu drar det ihop sig för tätskikt, kakel och klinker i det nya badrummet.

Jag har införskaffat LIP dukbaserat tätskikt inklusive primer, manchetter, folielim etc. etc.
    Sedan har jag fastnat för klinkers från en lokal butik och kakel från en annan, men ingen av dem säljer LIP's produkter.

Är det OK att blanda fabrikat som t.ex. LIP tätskikt, Kiilto fix och Casco fog? Eller gäller regeln att aldrig blanda fabrikat även dessa produkter ovanpå tätskiktet?

2. H
    Moderator · Nivå 25
    Jag hr för mig att du skall ha samma fix, men att fogen kan komma från annan, men jag är osäker.

3. H
    Medlem · Nivå 9
    Det är mindre skillnader mellan fabrikaten än vad de själva hävdar. Min erfarenhet är att det inte är några problem att blanda så länge hela tätskiktet är gjort med en tillverkares produkter. Fix och fog kan du sedan välja från vilken tillverkare som helst.

4. H
    Moderator · Nivå 25
    Fast även om det fungerar så är ju frågan vad förs. bolaget tycker.

• Laddar…
  5. Paul-Staffanstorp
    Medlem · Nivå 17
    Det enda man får lov att avvika med är FOGEN !!

Fixet är utprovat att fungera med respektive tillverkares folie/tätskiktssystem så jag rekommenderar absolut inte att blanda in annat här då man aldrig vet hur de kemiska sakerna reagerar mot varandra när det inte är utprovat...

Som sagt.... FOGEN, men ingenting av det andra bör du byta ut. :)

6. Paul-Staffanstorp
    Medlem · Nivå 17
    Inget personligt alls, men det kan bli väldigt fel när man påstår saker som inte stämmer i ett forum som detta och det händer tyvärr lite varstans härinne kan man se...

Själv väljer jag hellre att hålla tyst om jag inte är säker på en sak eller så skriver jag att "jag har hört" eller "jag tror" det är si eller så... det är en rekommendation även till andra som inte är helt säkra på svaren men ändå vill försöka bidraga med åsikter... :)

7. M
    Medlem Nivå 3
    OK, då ska jag se till att åtminstone beställa LIP's fix.

Följdfråga:
    Vilket fix och fog från LIP är att rekommendera?
    På golvet:
    10x10cm antracitgrå klinkers från Svenska Kakel. Cascos "grafit"-färgade fog sågs ut i affären och jag vill ha smala fogar, ca 3 mm om möjligt?
    På väggarna:
    20x30cm vanligt slätt matt vitt kakel (Lakkapää) med ljusgrå fog.

8. H
    Medlem · Nivå 9
    Kan du ge ett exempel på en fix från en tillverkare som absolut inte fäster på ett tätskikt från en annan?

9. Paul-Staffanstorp
    Medlem · Nivå 17
    LIPs supertrope standardfix fungerar utmärkt...

Vad gäller fogen så har jag nästan slutat jobba med LIP numera då min nya leverantör saluför andra märken så jag minns inte helt hundra namnet på fogsorterna.

Dock hade jag valt en mörk grå fog till golvet, dock INTE antracit som är i princip svart men har väldigt lätt för att få vita utfällningar som gör att det blir väldigt fult...
    På väggarna blir det bäst som du skriver själv, med ljusgrå/silvergrå eller som LIPs heter Paerlvit har jag för mig ;)

• Laddar…
  10. T
    Medlem · Nivå 14
    Till golvet kan du ha Lips Multifog (koksgrå).

11. T
    Medlem · Nivå 14
    Vad kör du för fabrikat nuförtiden då jag vet att du har lovordat lips produkter innan.

12. Paul-Staffanstorp
    Medlem · Nivå 17
    NEJ, det kan jag inte men det är också helt ointressant att diskutera... ;)

Jag talar utifrån vad som är fackmässigt rätt och vad branschreglerna säger vilket jag tycker är det väsentliga.

Om det sen händer något eller inte om man blandar material från olika tillverkare är ointressant då det är felaktigt att göra så och varför ska man då utsätta sig för detta när det inte är nödvändigt... Förklara det istället ;)

13. Lolle
    Medlem Nivå 12
    Jag är relativt övertygad om att funktion kan uppnås utan problem. Däremot är jag också helt övertygad om att branschreglerna är utformade så att hela systemet från duk tom fix skall vara utprovat tillsammans. Därför är också reglerna att man skall använda ett komplett utprovat system men får välja fog själv. Väljer man då att inte följa branschreglerna för en i mina ögon sådan skitsak som fix så har man tagit en onödig risk för nedsatt försäkringsersättning

14. M
    Medlem Nivå 3
    Finns multifog i koksgrå? På Sigro.se hittar jag bara Klinkerfog i den färgen, och den rekommenderas bara till minst 5mm fogar!

Fast koksgrå kanske är såpass mörk att man får problem med vita utfällningar? Vanlig grå kanske inte är så dumt...

Redigerat 9 sep 2012 21:01
  15. H
    Moderator · Nivå 25
    Det är ju inte så intressant, problemet är att ingen har utfört tester med "fel" fix ihop med ett annat tätskikt. Även om en plattsättare säger "jag har aldrig haft problem" så motsvarar ju inte det en ordentlig test, och analys. Vid en riktig test undersöker man hållfasthet, ev kemisk nedbrytning av tätskiktet och liknande saker. Det har ingen brytt sig om att göra med blandningarna. Det kanske ser bar ut när det är klart, men ingen vet hur det klarar sig i 10 . 15 år, om man inte gör en riktig test.