Vet att det är standard numera att limma WC-stolen mot klinkergolv istället för att skruva. Jag har själv gjort det med gott resultat. Använde silikon.

Nu har jag renoverat badrum med våtrumsmatta på golv och väggar. Hur brukar man fästa WC-stolen där om man inte vill gå ner med skruv i golvet?

Antar att det är PVC i slitskiktet på mattan så det är ju inte något lämpligt material att limma mot. Om man skulle hitta ett lämpligt lim som sitter som berg vill man ju inte heller riskera fläka upp mattan från underlaget.

Är det skruva som gäller?

Jag har fäst min wc med silikon i våtrumsmattan. Funkar klockrent än så länge (någon månad).

Det funkar utmärkt med silikon.

Silikon blir det kanon bra.

T
Är det någon som tipsat om silikon:wow:, funkar alldeles utmärkt att limma toastolar med, sitter som berget sedan!

Krilleman
tank77 skrev:
Är det någon som tipsat om silikon:wow:, funkar alldeles utmärkt att limma toastolar med, sitter som berget sedan!
Fredagshumor på en måndag?!
Jag gillar det! :thumbup:

Jag arbetar som VVS-montör och vi limmar aldrig fast wcstolar på matta.
Detta för att mattan kan bli att lossna från golvet. Det går att limma fast på mattan utan problem men det rekomenderar jag inte.
För övrigt kan jag tillägga att silikon är det vi använder oss av när vi limmar stolar.
Jag kan dock rekomendera att använda glassilikon istället för vanlig. Glassilikonen är åldersbeständig vilket gör att den inte gulnar och blir smutsig med tiden.

Krilleman
VVS-montör skrev:
Jag arbetar som VVS-montör och vi limmar aldrig fast wcstolar på matta.
Detta för att mattan kan bli att lossna från golvet. Det går att limma fast på mattan utan problem men det rekomenderar jag inte.
För övrigt kan jag tillägga att silikon är det vi använder oss av när vi limmar stolar.
Jag kan dock rekomendera att använda glassilikon istället för vanlig. Glassilikonen är åldersbeständig vilket gör att den inte gulnar och blir smutsig med tiden.
Men har golvläggaren gjort sitt jobb ordentligt så är det inga problem... Jag har satt många stolar på matta i nyrenoverade badrum och dom står stadigt än idag. Om med nutidens fokus på att minimera brytningen av tätskikten så tycker jag det är fel med en sådan rekommendation! Ett bra underarbete är halva jobbet!

I befintligt utrymme där det redan är borrat om man byter stol så är det bara fortsätta borra, då är antagligen mattan så gammal att den ev inte håller för påfrestningen. Men det är ju en helt annan sak!

Jag skulle dock aldrig rekommendera att borra fast en mugg i ett nyrenoverat badrum... Matta eller inte, om alla yrkesgrupper gör det dom ska så går det fina fisken! :thumbup:

Glassilikon är dock inte ensamt om åldersbeständigheten... Det är dom flesta bygg & sanitets-silikonerna idag! Själv använder jag mig oftast av Bostiks variant.

Följ länken och klicka på "visa mer info" och plugga på, så slipper du köpa glas-silikonet i fortsättningen! Lagerförs av bla. Dahl!
Tips... :wow:

Redigerat:
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.