bild.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Badrum i fastighet från 1930tal. Varför sitter det en ventil i mitten på väggen?
 
Om det är murstocken vi ser, för att det fanns en ledig pipa där?
 
Den sitter i ansiktshöjd om man sitter på toaletten. Jag ser många fördelar med det. :)
 
  • Gilla
bobas
  • Laddar…
Ja just det :)
Kanske en kortväxt som installerade det?

Jag har sett denna höjden på ventilation på flera badrum så det måste ju finnas en tanke bakom det. Det verkar inte finnas murstock bakom, badrummet är stambytt 2008.
 
Sett likadan lösning. Då är det en inkommande ventil direkt ledd från en yttervägg som sitter mitt på väggen och i tak är det utgående självdrag. Misstänker att man inte vill få för kallt på golvet och ändå få visst drag i badrummet...
 
Hade samma lösning i en tidigare lägenhet. Det är tilluft mitt på väggen och ventilen upptill är frånluft
 
Viktor har rätt, det kallas för Stockholmsventilation, var vanligt i lägenheter från 30 talet. Jag hade det i min första lägenhet. Med vippventil i original mitt på väggen. Öppnade man den så blåste det orkan i badrummet, man kunde torka tvätt över badkaret snabbare än i torktumlaren i tvättstugan (nästan).
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.