6 273 läst ·
18 svar
6k läst
18 svar
"Tunnt" lim
Sida 1 av 2
Hejsan
Ska limma upp golvlister i teak mot kaklade väggar. Vill ha så tunn "skarv" som möjligt mellan listen och kaklet och funderar på vilket lim som är bäst att använda ur den aspekten.
PL400 hade nog varit det spontana valet normalt sett, men den är ju rätt trög och bygger en del även om man pressar ordentligt, förmodar jag.
Förslag på andra mer lämpliga lim som håller men ger tunnast möjliga fog?
Ska limma upp golvlister i teak mot kaklade väggar. Vill ha så tunn "skarv" som möjligt mellan listen och kaklet och funderar på vilket lim som är bäst att använda ur den aspekten.
PL400 hade nog varit det spontana valet normalt sett, men den är ju rätt trög och bygger en del även om man pressar ordentligt, förmodar jag.
Förslag på andra mer lämpliga lim som håller men ger tunnast möjliga fog?
Produkter som diskuteras: "montagelim"
Montagelim
Montagelim är ett starkt, mångsidigt lim anpassat för flera material som trä, metall, plast och mer. Dess unika formel tillåter användning även under svåra förhållanden, vilket gör det användbart för projekt i alla storlekar och i olika
Läs mer
Jag använde NoNail till alla golvlister, tunt, väldigt lätt att arbeta med, gick utmärkt att torka bort överblivet lim med vatten innan det torkade och högg snabbt. Tog även bort en list senare när en garderob skulle dit och det fungerade också utan att slita bort väggen...
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
EssTack är också ett bra montagelim som hugger direkt utan krav på att hålla kvar det limmade i läge som PL 400 ofta behöver.
Nja, testade just NoNail på en magnetlist. Kan konstatera att det står på tuben "Holds instantly". Det står också att den håller vad den lovar - på 10 sekunder. Men det står inget om vad den lovar på 10 sekunder. Däremot står att den håller 100kg/m2 efter 1h! När jag limmade upp magnetlisten blev det med två kvadratcentimeter stora limklickar. Efter en timme kommer det limmet således att hålla 20 gram, jag kommer alltså inte att kunna ta bort tejpen som håller listen på plats ens efter en timme.
Holds instantly, pyttsan heller.
Holds instantly, pyttsan heller.
Redigerat:
Har limmat alla golvlister, även alla fönsterskivor i helahuset. Fungerat perfekt. Var väldigt skeptisk innan. Hugger inte direkt, men tillräckligt så jag kunnat justera lite och torka överblivet lim som fogat samtidigt. Använde patron... http://www.clasohlson.com/se/Montagelim-NMN-Pattex/Pr343451000
Produkter som diskuteras: "Pattex"
Pattex
Pattex lim erbjuder pålitlig och långvarig vidhäftning för olika material, vilket gör det till det enkla valet när du söker effektiva limlösningar.
Läs mer
Ja, det där esstack verkar bra, såg filmen på youtube och det verkar ju verkligen som det hugger direkt. Får se om jag kan hitta en sådan tub imorgon. Nån som vet var i göteborg man kan få tag på en sådan på en helgdag? Hornbach, Bauhaus, Clasisjön eller nåt?
Produkter som diskuteras: "skruvlådor"
Sortimentslådor
Sortimentslådor är utmärkta hjälpmedel för att organisera och sortera små infästningskomponenter som skruvar, spikar och muttrar. Genom att dela upp dessa delar i olika fack blir det enkelt att hitta och använda dem vid behov, vilket sparar
Läs mer
Hur är hållfastheten på det limmet? För att limma socklar vill man ju gärna att det ska bita ganska snabbt och sitta hårt nog för att kunna trycka in socklarna mot väggen även där väggen är lite ojämn.kysan skrev: