2 402 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Använda gypsum i taket
När jag satt skivorna i taket i badrummet så blev det en glipa på ca 1.5cm då rummet är 271.5cm och skivorna täcker 270cm. Så jag tänkte att jag kunde fylla i med ett lager gypsum sedan ett varv med våtrumsspackel, är detta okej? Eller hur ska man göra?
skumma först, sen gipsbruk, sen remsa på det och våtrumsspackel mer än så är svårt å göra...
Tar mig friheten att ge ett tips om hur du skulle kunna ha löst problemet då jag misstänker att du satt upp tre hela skivor i taket. Det är svårt att få de fasade kanterna snyggt spacklade när man sätter de längst ut mot väggen. Därför planerar jag alltid som så att man inte får denna fasade kanten längst ut. Mitt halltak är 360cm långt. Första skivan kapas och sedan sätts tre hela upp sist sätter man upp resten av den första skivan. På detta sätt får jag bara 4 skarvar mellan gipsskivor att spackla istället för tre skarvar samt två fasade kanter mot väggen som är skitsvåra att få till bra.
I ditt fall hade jag således använt fyra skivor eftersom du inte kan använda resten från den första skivan för att sätta sist om man inte lämnar 7-8 mm glapp på varje sida som sedan täcks av kaklet.
I ditt fall hade jag således använt fyra skivor eftersom du inte kan använda resten från den första skivan för att sätta sist om man inte lämnar 7-8 mm glapp på varje sida som sedan täcks av kaklet.
Klicka här för att svara