Hej på er,
För ungefär 8 år sedan byggde mor och far ett nytt hus, ett på förhand 'färdigt' från ett av de stora byggföretagen. När det var klart var felen tyvärr många och fyllde nästan fyra A4 sidor men som tur blev de åtgärdade i efterhand.
När jag nu senast var på besök upptäckte jag att tätningen runt golvbrunnen i duschen hade lossnat (bild), svarta prickar längs ena tätningen (bild röd pil) och hål i ena skarven, fogen (bild grön pil). Hål i fog finns också på liknande sätt i övergång kakel/fönster.
Eftersom det rör sig om ett våtutrymme är det inte utan att jag får en liten klump i magen gällande de konsekvenser det kan få med fuktskador, mögel etc. Tyvärr har jag dålig kunskap inom området och vänder mig därför till er;
Hur bedömmer ni bilderna? Finns det anledning till oro?
Hur kan vi gå vidare med detta?
Tack på förhand,
/N
För ungefär 8 år sedan byggde mor och far ett nytt hus, ett på förhand 'färdigt' från ett av de stora byggföretagen. När det var klart var felen tyvärr många och fyllde nästan fyra A4 sidor men som tur blev de åtgärdade i efterhand.
När jag nu senast var på besök upptäckte jag att tätningen runt golvbrunnen i duschen hade lossnat (bild), svarta prickar längs ena tätningen (bild röd pil) och hål i ena skarven, fogen (bild grön pil). Hål i fog finns också på liknande sätt i övergång kakel/fönster.
Eftersom det rör sig om ett våtutrymme är det inte utan att jag får en liten klump i magen gällande de konsekvenser det kan få med fuktskador, mögel etc. Tyvärr har jag dålig kunskap inom området och vänder mig därför till er;
Hur bedömmer ni bilderna? Finns det anledning till oro?
Hur kan vi gå vidare med detta?
Tack på förhand,
/N
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Är det mjukfog typ silikon i skarven mellan golv och vägg tror jag att det är fel. Skall vara vanlig fogmassa så att ev vatten bakom kaklet skall kunna rinna ned till golvet och ta sig till golvbrunn.
Fogen runt slukristen (gallret till golvbrunnen) är ju utsliten och går att göra om. Skrapa bort gammal silikon och lägg dit ny.
Det är ju inte kakel och klinker som är tätt mot vatten i ett våtrum utan det är ju tätskiktet bakom plattorna som skall hålla fukten borta från väggen bakom. Svårt att kontatera hur tätskikt är utför men det kanske ni har papper på.
Fogen runt slukristen (gallret till golvbrunnen) är ju utsliten och går att göra om. Skrapa bort gammal silikon och lägg dit ny.
Det är ju inte kakel och klinker som är tätt mot vatten i ett våtrum utan det är ju tätskiktet bakom plattorna som skall hålla fukten borta från väggen bakom. Svårt att kontatera hur tätskikt är utför men det kanske ni har papper på.
Som sagt, silikon ska inte finnas i golvvinkel och absolut inte runt slukristen. Dom svarta fläckarna är vanligt mögel som kommer förr eller senare, går att tvätta bort. I ditt fall kan du skära bort hela skiten längs golven och slukristen, skär försiktigt och inte så djupt så du inte skadar tätskiktet. Köp sedan en snarlik grå hårdfog som liknar den som redan finns och applicera denna nya fog istället för silikon.
Redigerat:
Förr satte man silikon runt slutkristen, inge konstigt med det, silikon i golv vinkeln är det inte heller något fel med, så länge man inte bottnar med silikonen. Det ser endast ut som att ytskitet är lite slitet men det gör ju inte funktionen sämre så du behöver inte oroa dig.
Idiotiskt att sätta silikon då det är en smutsmagnet utav rang och fyller ingen funktion förutom det estetiska alltså dölja dåliga skärningar på plattorna.
Det enda stället det kan vara OK på är i väggvinkel i träbjälklag då hörnen kan spricka när träet rör sig. Fast jag personligen har nog en minimal spricka istället för en ful silikon.
Det enda stället det kan vara OK på är i väggvinkel i träbjälklag då hörnen kan spricka när träet rör sig. Fast jag personligen har nog en minimal spricka istället för en ful silikon.
Redigerat:
Det är ju en smaksak som är upp till var och en men det förändrar ju inte det faktum att det inte är något fel på badrummet.tank77 skrev:Idiotiskt att sätta silikon då det är en smutsmagnet utav rang och fyller ingen funktion förutom det estetiska alltså dölja dåliga skärningar på plattorna.
Tackar så mycket för era svar. Tror jag börjar med golvbrunnen och ersätter den med fog och hoppas på att möglet går att tvätta bort, så jag minimerar risken att pajja något underliggande spärrskikt.
Gällande de hål som finns lite var stans i den "hårda" fogen mellan plattor och även övergång fönster/kakel, är det vanligt att det blir så, nån form av luftbubblor som bildas? Antar att jag kan bara lägga på ny fog där?
/N
Gällande de hål som finns lite var stans i den "hårda" fogen mellan plattor och även övergång fönster/kakel, är det vanligt att det blir så, nån form av luftbubblor som bildas? Antar att jag kan bara lägga på ny fog där?
/N
Ingen silikon i badrum det är inte rätt idag, varken vid golvbrunn eller golv/vägg vinklar utan enbart i väggvinkel om det är olika väggmaterial typer betong som möter gipsvägg.
Vad man gjorde förr kan vi lämna där hän, för så gör man inte idag.
Vad man gjorde förr kan vi lämna där hän, för så gör man inte idag.
Klicka här för att svara