Ang. avloppet, hur illa är det, kan det lossa? kan jag pressa mellan något mellan vägga och rör för att det inte ska halka ur ?

Om jag nu kräver ersättning av förra ägaren, vad är rimligt. Drömmen är ju ett nytt badrum med tanke på att jag trodde det var någon enstaka t-koppling med skruvförband, men detta börjar ju likna rena kaoset.

En yrkesman jag taklade med talade om 60 000:- för att göra om en vägg som denna, en annan sa att ingen yrkesman vill riva bara en vägg, detta då det förstör tätskiktet och därför måste man kakla om hela badrummet (+ att badrumsgolvet med elslinga lutar åt fel håll, så den samma yrkesman vill göra om det med) Dock inget pris.

Hittade detta på Wikipedia ang. Dolda fel.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Friskrivning

"Är säljaren i eller har varit verksam byggbranschen eller har kunskap rörande byggnation eller har byggt huset själv kan en friskrivning förklaras ogiltig vid domstol vid dolda fel"

Med tanke på att säljaren är "snickare" och lever på att renovera hus (i vilken omfattning och vilka delar av husen han renoverar är jag inte säker på) borde detta ligga mig i fatet nu när jag skriver till honom och påpekar att den skruvkoppling han förmedlade under försäljningen nu blivit flera + att jag inte kommer åt alla via den inspektionsluckan han förevisade mig.

?

Det här handlar väl inte om någon friskrivning? Friskrivning är alltså en klausul i avtalet.

Ingen friskrivning är det tal om nej.

Jag hittade den artikeln i samband med att jag sökte på "Dolda fel" på Wikipedia. Läste texten som att hantverkare har ett större ansvar, och tänkte att detta gällde också dolda fel, likväl som att dom inte får friskriva sig. Alltså att som yrkesman bör du har större kännedom.

Som ett exempel (och nu svamlar jag kanske en aning) kan nämnas att en elektriker med behörighet berättade att läser man lagen hårt så får han inte passera ex. ett öppet elskåp ute på gatan och bara ignorera det. Han måste se till att elskåpet är korrekt säkrat innan han får lämnar platsen (troligen ringa komunen som får skicka ut någon och där lämna över ärendet till denne). Detta pga sin behörighet.
Även om det inte är samma stränga krav på hantverkare läser jag det som att en fackman ska förstå byggnation och skaderisker, mer än en "vanlig" person.

Där av mitt intresse för artikeln, men jag kanske helt ute och cyklar ?

Snickare kan inte bygga badrum, det har jag själv erfaranhet av.

• Gilla
Torgny Jonsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.