Men det kanske blir lite bättre om man använder limträbalkar istället för C24 bjälkar? Det blir klart dyrare, men det är ju inga enorma mängder som går åt. Jag kan ha fel, men priset tror jag är typ. dubbelt mot vanligt virke, och själva bjälkarna är ju bara en rätt liten del av en badrumskostnad.

Vid en spännvidd på 3 meter och det ska läggas klinker/kakel ovanpå så fungerar 45x145 C24, CC300.

S Lönn skrev:
Vid en spännvidd på 3 meter och det ska läggas klinker/kakel ovanpå så fungerar 45x145 C24, CC300.
Våtrumsmatta är planen. Om jag lägger så som du skriver ovan, håller det för allt flytspackel också alltså? Vore ju toppen.

Vet inte riktigt om det framgått av diskussionen, men att det håller är det nog ingen tvekan om. Även med 120 reglar på cc 600. Man dimensionerar inte i första hand för brottsgräns utan för nedböjning/svikt. Ska du ha plastmatta på golvet så är ju konstruktionen betydligt mer förlåtande mot svikt, inget klinker som spricker osv. Sen känns det ju jävligt B när det är svajigt dock.

Jag skulle nog köra på 120 reglar på cc 300 och sen gjort allt för att få så lite svikt som möjligt. Plywoodremsor limskruvade på varje sida om varje regel. Har du platsen så gör en golvspånskiva skruvlimmad på undersidan också underverk. Den bygger ju bara 22mm extra nedåt men du får en mycket bättre samverkanseffekt. Hela golvet blir som en lådbalk.

Det finns även tjockare golvspån än 22mm (tror det är 35mm) som gör betydande skillnad. Limträ som hempularen föreslog är också en variant!

injonil skrev:
Det finns även tjockare golvspån än 22mm (tror det är 35mm) som gör betydande skillnad. Limträ som hempularen föreslog är också en variant!
Nu börjar det bli många idéer på lösningar, underbart! :)
45x120, c24, cc 30 och så limskruvad plyfa på sidorna kan alltså tänkas funka? Kortlingar då, hjälper det till något?
Givetvis är det möjligt att sätta en golvspånskiva under också men det är redan jäkligt lågt i tak så slipper jag är jag glad. Men hellre att jag får huka mig när jag fyller tvättmaskinen än att det går sönder något så klart.

Ny fråga, får man lägga golvet längre in än bjälklaget? Alltså, jag vinner utrymme till golvbrunnen om jag kan lägga golvet några cm längre in mot stommen än vad bjälklaget stöttar.
Rent krasst skulle golvet alltså "hänga" sista 40-50 mm.
Två bilder, ena på hur jag antar att man bör göra och andra på hur jag skulle vilja göra.

• 1378561154019.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1378561165995.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det hänger 40-50mm spelar nog ingen roll, tror jag
men kan du inte lägga golvet ända fram till väggen så det vilar påöden befintliga regeln som finns där?

Nix, det är syllen som huset står på och den är några mm högre. Skulle givetvis gå att ge sig på att jacka ur men känns som om jag har tillräckligt att pula med ändå.
Helt glimrande om det funkar att ha golvet "hängande" då det blir bättre för all rördragning. Tror jag i alla fall. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.