4 972 läst ·
17 svar
5k läst
17 svar
Knivig situation (fukthalt innan plattsättning)
Tyvärr så är det väl så att KA inte kan göra något? Dvs. Det är vad kakelsättaren väljer att lyssna på och vad han anger i kvalitetsdokumentet enligt BKR som gäller.pelle242 skrev:Det är väl just för sånna här situationer som ka finns? Har han mätt för hög fukthalt är det det som gäller. Om det sedan blir tjafs om vems fuktmätare som visar rätt så skall det fram kalibreringsprotokoll som visar när den senast kalibreras och hur ofta det skall göras. Finns inte det får man ta in någon som vet vad han gör.
Även om jag är orolig att golvet nu är för fuktigt så kan jag eller KA inte stoppa dem vad jag vet...
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
KA kan väl stoppa? Om han inte skriver på så kan huset inte få slutbesked.
Typ av betong och tjocklek på plattan påverkar också och om plattan har hållts torr under byggtiden. Man kan få en uppfattning om man räknar på det (finns programvara från fuktcentrum i lund).
Vår platta var torr (utan att man kunde se att fukt vandrade ur den mha plast-testet) efter 14 v. Då hade vi full fart på golvvärmen i 8 v före dess och fullt blås på ventilationen.
Som tröst tror jag att 15 veckor är en ganska vanlig projekttid för just de moment du nämner. Men enlligt alla gängse instruktioner skall det kräva att man stödjer torkningen och ventilerar ut fukten eller har avfuktare.
Känner till byggen där godkända borrprov har varit felaktiga och senare har visat sig ge stora problem med innestängd byggfukt. Det har förvisso varit större byggen där man täckt hela golvet med en gång. Det är helt klart lurigt det där med att mäta fukt i material.
Typ av betong och tjocklek på plattan påverkar också och om plattan har hållts torr under byggtiden. Man kan få en uppfattning om man räknar på det (finns programvara från fuktcentrum i lund).
Vår platta var torr (utan att man kunde se att fukt vandrade ur den mha plast-testet) efter 14 v. Då hade vi full fart på golvvärmen i 8 v före dess och fullt blås på ventilationen.
Som tröst tror jag att 15 veckor är en ganska vanlig projekttid för just de moment du nämner. Men enlligt alla gängse instruktioner skall det kräva att man stödjer torkningen och ventilerar ut fukten eller har avfuktare.
Känner till byggen där godkända borrprov har varit felaktiga och senare har visat sig ge stora problem med innestängd byggfukt. Det har förvisso varit större byggen där man täckt hela golvet med en gång. Det är helt klart lurigt det där med att mäta fukt i material.
Förvisso, men då är det lite sent att förhindra pågående eventuella fel.mariatherese skrev:KA kan väl stoppa? Om han inte skriver på så kan huset inte få slutbesked.
Så fort min KA nämnde att det var Rf90% så slängde de på tarketten och diff.plasten på golven.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Knivigt val av värmepump Daikin vs. Nibe vs. Mitsubishi
Värmepumpar -
Hur ska jag lösa den här sjuka låssituationen?
Fönster & Dörrar -
VA-situationsplan med redovisning av dagvattenhantering
Vatten & Avlopp -
Hjälp med tolkning av situation hantverkarformulär
Juridik -
Knivig situation avseende bygglov
Bygglov