Hej! Jag har lejt bort mitt våtrum och till min stora fasa fick jag se följande genomföring av de VA rör som är dragna...

ImageUploadedByByggahus.se1378270074.492165.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta kan väll ändå inte vara fackmannamässigt genomfört? Hur ska det se ut?

Om tätskiktet är monterat är det fel.
Men om inget tätskikt är monterat än så ser det bra ut.

Vad är det som är problem? Det skall väl på tätmanchet och tätskikt också.

Det ni ser är rör som sticker ut från en redan uppsatt våtrumsmatta, med andra ord så är våtskiktet redan på plats... Känns sorgligt då man kan se gipsskivan genom hålen 😕

Hur bör det göras, jag ska konfrontera mattläggaren idag... Ska bli jobbigt.

TobiasGren skrev:
Det ni ser är rör som sticker ut från en redan uppsatt våtrumsmatta, med andra ord så är våtskiktet redan på plats... Känns sorgligt då man kan se gipsskivan genom hålen 😕
Ja jäkla om man tittar i hörnan noga så ser det ut som en matta. Trodde det var en gipsplatta jag såg...... :-(

ojdå... du ska inte kakla utan på heller antar jag?
Då säger jag som mattläggaren förmodligen kommer att säga: det där fixar rörmockaren :)

men, nej det är fel gjort, det går säkert att få tätt och bra med stossettband och / eller silicone

mattan ska halsas över rören, ta gärna kort på wc och handfatsgenomföringen och i golvbrunnen så får vi se om det ser ok ut

nino skrev:
ojdå... [...]

mattan ska halsas över rören, ta gärna kort på wc och handfatsgenomföringen och i golvbrunnen så får vi se om det ser ok ut
Har tyvärr ingen möjlighet att ta kort förrän imorgon... Men precis som du säger så har han här halsat mattan kring dessa genomföringar... Här ser det bra ut, det är bara väggarna.

"bara väggarna"? De enda rör som får komma upp ur golvet är avloppet till toan (och golvbrunnen), avlopp till tvättställ har jag för mig också skall komma ur väggen, men på den punkten kan jag komma ihåg fel.

Det här på bilden ser ut som blandaren till duschen? Det är en av de värsta punkterna för vattenskador.

Som sagt ta en bild ner i brunnen så kan folk här se om det är rätt gjort där. Det är framförallt hur mattan går ned bakom klämringen, och INTE skall sticka ut under klämringen, som är intressant att titta på.

nino skrev:
ojdå... [...]

Har tyvärr ingen möjlighet att ta kort förrän imorgon... Men precis som du säger så har han här halsat mattan kring dessa genomföringar... Här ser det bra ut, det är bara väggarna som é skit.

Duschblandade eller under en kommod?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.