9 300 läst ·
40 svar
9k läst
40 svar
Massiv ekskiva - jag är rökt :(
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag tror TS har monterat de där nya transparenta reglarna i framkant och håller upp allt! 😆
Medlem
· Västra Götaland
· 2 563 inlägg
Allvarligt talat tronen: om man frågar om råd på ett forum, och förväntar sig, och får svar och hjälp, så är det god sed att redovisa resultatet. Vi har nu sett att det blev väldigt snyggt och effektfullt, men även konstruktionen ska visas. Såna är reglerna, eller åtminstone borde de vara så.
Dessutom är vi väldigt nyfikna!!!
Dessutom är vi väldigt nyfikna!!!
tronen skrev:
Jag kommer ta lite foton underifrån också när jag har tid. Just nu är det fokus på att få hit familjen från Finland, och har inte målat klart ännu. Fick skicka in dom på vandrarhemmet för att kunna måla klart
Men det kommer, har skapat en task i min tasklista... håll ut 
Rundjärn kommer ut som stöttar. Dock fick vi bocka till dessa för att få det rakt. Hela resan kommer senare.
Rundjärn kommer ut som stöttar. Dock fick vi bocka till dessa för att få det rakt. Hela resan kommer senare.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Har barnen morgontofflor med stålhätta 
Ja, nu kommer bilden underifrån. Med lite förklaring efteråt.
Hylsor med 26mm innerdiameter borrades in i stadiga reglar, 120mm långt in gick reglarna. Använde pelarborr som skruvades fast i vägg för att få ett så rakt hål som möjligt. Handborra vore döden då det skulle bli för ojämna hålvinklar.
Vi körde på med rundjärnen som vi hade, men gjorde nya 25mm rör i rostfritt, ej solida, så vi kan bocka dom i rätt vinkel. Vi började med att lägga dit skivan och kolla vilka rör som dom ligger fast vid mot vägg, då det är något vi inte kan justera och måste leva med. Rör 1 och 3 hade kontakt med skivan, rör 2 och 4 hade kap på ungefär 5mm. Alla förutom rör 4 låg mot skivan i yttre ändan.
Vi tog ett vattenpass som var lika långt som rören stack ut, och justerade upp vattenpasset till vågrätt läge. Mätte avståndet mellan vattenpass och rör och sedan bockade vi rören relativt var röret stack ut. Mellan 8-14 mm var vi tvungna att bocka rören. Satte på skivan och kollade, och allt var bra förutom att det inte var i våg. Alltså tynger skivan ner rören lite. Vi bockade extra 4mm på varje rör och nu var den rak och fin. Efter det målade jag rören med vit sprejfärg, och satte en vit plugg i ändan. Vi satte distanser på rör 2 och 4, sedan limmade vi med PL600. Satte vit silikon runt om.
Kvar att göra: vit silikon som täcker den gråa PL600an, snygga till silikon runt kanten, och silikon runt rörhylsan mot vägg. Sen är vi nog klara. Kanske
That is that, hoppas jag kunnat dela med mig något.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hylsor med 26mm innerdiameter borrades in i stadiga reglar, 120mm långt in gick reglarna. Använde pelarborr som skruvades fast i vägg för att få ett så rakt hål som möjligt. Handborra vore döden då det skulle bli för ojämna hålvinklar.
Vi körde på med rundjärnen som vi hade, men gjorde nya 25mm rör i rostfritt, ej solida, så vi kan bocka dom i rätt vinkel. Vi började med att lägga dit skivan och kolla vilka rör som dom ligger fast vid mot vägg, då det är något vi inte kan justera och måste leva med. Rör 1 och 3 hade kontakt med skivan, rör 2 och 4 hade kap på ungefär 5mm. Alla förutom rör 4 låg mot skivan i yttre ändan.
Vi tog ett vattenpass som var lika långt som rören stack ut, och justerade upp vattenpasset till vågrätt läge. Mätte avståndet mellan vattenpass och rör och sedan bockade vi rören relativt var röret stack ut. Mellan 8-14 mm var vi tvungna att bocka rören. Satte på skivan och kollade, och allt var bra förutom att det inte var i våg. Alltså tynger skivan ner rören lite. Vi bockade extra 4mm på varje rör och nu var den rak och fin. Efter det målade jag rören med vit sprejfärg, och satte en vit plugg i ändan. Vi satte distanser på rör 2 och 4, sedan limmade vi med PL600. Satte vit silikon runt om.
Kvar att göra: vit silikon som täcker den gråa PL600an, snygga till silikon runt kanten, och silikon runt rörhylsan mot vägg. Sen är vi nog klara. Kanske
That is that, hoppas jag kunnat dela med mig något.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Wow, vilket jobb!
Det är bara att applådera
Det är bara att applådera
Medlem
· Västra Götaland
· 2 563 inlägg
Elegant. Bra jobbat, och tack för redovisningen.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Den oundvikliga tråkfrågan blir naturligtvis:
Varför inte bara några vanliga konsoler?
De hade ju ändå inte synts där under bänken.
Ja jag vet, perfektion och så vidare
Men som det heter: Det bästa är det godas fiende
Varför inte bara några vanliga konsoler?
De hade ju ändå inte synts där under bänken.
Ja jag vet, perfektion och så vidare
Men som det heter: Det bästa är det godas fiende
Klicka här för att svara