Hallo.

Det är så att jag renoverar badrummet.
Har rivit ut det gamla golvet för jag kände vis svikt i det när man studsade lite på det.
under de 2 lager golvspånskivorna låg det bara frigolitisolering på plastfilm som i sin tur låg
rakt på plattan.
Nu är min tanke ifall jag ovanpå plastfilmen kan bygga upp ett ramverk av tryckta reglar
och klyva frigolitisloleringen och lägga ner i mellan regelverket som isolering från från grunden,
sen på med golvskivor, golvvärme, flytspackla tätskikt osv.

En tanke var att gjuta upp, men tänker att i och med att det var torrt och fint under kanske det funkar med reglar.
Och så tranporterar trä och frigolit värme sämre än vad en gjuten platta gör vilket borde leda till att med värme stannar kvar uppe i golvet och går inte ner i plattan....?

Tänker jag rätt eller är jag helt galen kanske? ;)
Tack på förhand
/M
 
Tryckt virke kan väl börja lukta om det byggs in?
 
Det finns ju spårade cellplastskivor i olika tjocklekar som man lägger golvvärmerör i. Kan du inte lägga de direkt på plattan och sedan flytspackla?
Jag skulle inte vilja ha ner trä där under även om det är tryckimpregnerat.
 
anledningen till att jag vill bygga upp är att jag behöver få upp golvet 15cm.
Ska jag lägga spårad golvskiva på plattan och flytspackla upp till den nivån jag vill ha ligger
värmeledningarna på tok för lågt och får elda för kråkorna för att få upp värmen ända upp i golvet.
 
S
aldrig trycktvirke inomhus. även om dom är bättre nu med gifterna.
gjuta kan du göra eventuellt fylla med leca.
hur högt till tröskel från plattan?
 
Tryckt virke är en riktig skitkonstruktion som provades under 70 talet med många mögliga,illaluktande och sjuka hus som följd.
Som jag ser det finns det några alternativ som är bra.
1.Cellplast med betong på
2.EPS betong med flytspacket på
3.Regla upp ett mekaniskt ventilerat Granab eller Nivellgolv.
Fredrik
 
Inga tryckta reglar som sagt...

Den konstruktion som var tidigare skulle kunna funka om du skaffar cellplast med riktigt god hållfasthet, typ klass S300. Blir antagligen tillräckligt stabilt med golvspån ovanpå, därefter flytspackel etc som vanligt.
 
Efter lite efterforskningar så lutar det åt att gjuta upp med EPS.
Verkar vara ett smidigt och hållbart sätt, och det är väl det som är
det viktigaste framförallt det senare hållbart.

Tack för hjälpen alla
 
Dyrare och sämre isolervärde med EPS, men smidigt och hållbart är det nog!
 
Ajdå, ja då kanske jag får läsa lite mer och ompröva hur jag ska gå tillväga.
Hur räknar man på ifall det räcker cellplast s300?
Är det bara till att jämföra punkbelastningstoleranser med de siffror
gvk har på sin sida eller?
Vill inte att det för sig nånting, att det är stumt på golvet och fogar
håller betyder inte att de gör det mellan golv och vägg.
 
jag skulle nog ta vanlig markisolering och sen gjuta med ROTbruk eller vanlig betong (om det inte är bråttom)

vet att det finns endel som flytspacklar på cellplast men det skulle jag inte göra, tycker det känns så där...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.